Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Trec Nutrition

Zachowaj równowagę treningową. Trenuj nie popełniając błędów

Trec Nutrition
Wróć do listy

Przez niezliczone siłownie na całym świecie wciąż przewijają się nowi adepci sztuki bodybuildingu, którzy chcą poprawić kondycję, siłę oraz sylwetkę. Należy jednak pamiętać, że źle skomponowany plan treningowy może doprowadzić do zniechęcenia, a nawet poważnych urazów. Każdego dnia zupełnie różni ludzie popełniają wciąż te same błędy. Jak ich uniknąć?

Sam pamiętam, jakie wpadki zdarzały mi się w czasach, gdy zaczynałem przygodę z treningiem siłowym. Ciekawe jest w tym to, że były to te same pomyłki, jakie dzisiaj bez przerwy obserwuję wśród świeżo upieczonych bywalców siłowni. Podsumować je można w dwóch słowach: „przesada” oraz „niedotrenowanie”. Z moich obserwacji bowiem wynika, że mamy tendencję do popadania w skrajności. Zupełnie niepotrzebnie! No dobrze, ale gdy już wiemy, gdzie czyha pułapka, co możemy na to poradzić? Odpowiedź jest bardzo prosta.

 

  Zaplanuj swój sukces!

Nie zawsze więcej znaczy lepiej. Jednym z najczęstszych błędów w myśleniu o treningu siłowym jest kojarzenie go z potężnymi mięśniami oraz heroicznym niemal wysiłkiem, jaki towarzyszy osiągnięciu odpowiedniego wyglądu. Nie dajmy się porwać magii hollywoodzkich wizji. Owszem, zbudowanie perfekcyjnej sylwetki wymaga poświęcenia, ale rozłożonego w czasie! Nie można od razu mieć wszystkiego: tak w życiu, jak i w siłowni. A zatem kluczowym hasłem jest tutaj „planowanie”. Jak to osiągnąć? Czy jest to w ogóle możliwe? Oczywiście, że tak! O czym w dalszej części artykułu.

Drugim hasłem, o jakim należy tu pamiętać, jest „równowaga”, bowiem zbyt intensywny trening przez cały rok może być takim samym błędem jak nadmierne pobłażanie sobie w siłowni. W pierwszym przypadku możemy doprowadzić do przetrenowania organizmu, w drugim zaś bodźce będą zbyt słabe. W obu przypadkach natomiast doprowadzi to do braku zadowalających efektów i nasze marzenia o świetnie rozwiniętych mięśniach i potykających się o własne nogi przypadkowych miłośnikach i miłośniczkach tychże, wezmą w łeb jak tegoroczny śnieg. A przecież nie o to nam chodzi, prawda?

Uwaga, przygotujcie się na złotą radę powtarzaną już miliony razy: cokolwiek robisz – myśl! I to nie tylko o tym, co robisz, ale i o tym, dlaczego to robisz! Jeśli nie wiesz, zapytaj instruktora, przeczytaj artykuł, poszukaj informacji w internecie – cokolwiek zaplanujesz, nie działaj bezmyślnie, bo rozwijanie mięśni to nie bezrefleksyjne przerzucanie żelastwa w celu zaimponowania atrakcyjnej sąsiadce, lecz celowe działanie – zastosowanie odkrytych przez naukę zasad w celu widocznej poprawy jakości własnego życia. Mówiąc w skrócie, chcesz osiągnąć sukces, zaplanuj działania, bo na instynktowny trening mogą sobie pozwolić tylko prawdziwi zawodowcy, którzy doskonale znają wszystkie zasady prawidłowych ćwiczeń, diety, suplementacji oraz własne ciało. Łatwo jest zwalić winę na geny, brak predyspozycji czy budżetu na suplementy. To wszystko oczywiście ma znaczenie, ale tylko wtedy, gdy interesuje Was trening na poziomie zawodowym. Przyjemność i dobre efekty jest natomiast w stanie osiągnąć każdy, jeśli tylko jest świadomy tego, co robi. Pamiętaj, że każda gwiazda bodybuildingu również popełniała błędy. Wszyscy na początku je popełniamy – pamiętaj o tym i nie zniechęcaj się. Pomyłki są przecież nieodzowną częścią procesu nauki!

 

  Harmonogram sukcesu – periodyzacja

Całoroczny plan treningowy to pewnego rodzaju koło. Poruszając się po jego obwodzie, warto je sobie podzielić na etapy (mezocykle), co ni mniej, ni więcej czynią sportowcy wyczynowi – uczmy się zatem od bardziej doświadczonych. Przykład: załóżmy, że naszym celem jest zwiększenie masy mięśniowej. Jednak jeśli przez cały rok będziemy stosować ten sam plan ćwiczeniowy, nasz organizm przyzwyczai się do bodźców i szybko przestanie na nie reagować. Rozwiązanie: należy stale go zaskakiwać, aby nie dopuścić do stagnacji.

Aby stymulować organizm do rozwoju, poza prawidłową dietą i suplementacją, należy stosować zróżnicowany trening. Najprościej można to osiągnąć poprzez podzielenie rocznego harmonogramu ćwiczeń na podstawowe etapy, takie jak:

  • budowa masy
  • zwiększenie siły
  • roztrenowanie (odpoczynek)
  • redukcja
  • budowa masy

 

Poszczególne fazy również można urozmaicić, zmieniając konfigurację ćwiczeń, stosując różne metody treningowe czy też zmieniając liczbę oraz intensywność serii aerobowych. Podany wyżej harmonogram dotyczący budowy masy może się wydać nieco dziwny, gdyż zawiera etap zakładający redukcję. Pytanie brzmi: po co redukować masę, jeśli chcemy ją budować? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – ponieważ zależy nam nie tylko na ilości, ale i na jakości naszych mięśni. A przynajmniej zależeć powinno.

Podsumowując:  przeplatanie cykli oraz ich różnicowanie powoduje lepszą stymulację mięśni. Nasz organizm bombardowany jest wciąż nowymi bodźcami, a sylwetka nie tylko nabiera masy, ale i eleganckiej rzeźby oraz proporcji, które często bardziej przyciągają wzrok niż nawet duża ilość nieodpowiednio rozłożonej masy mięśniowej.

 

   Bądź silny!

Choć w kulturystyce zwiększanie siły mięśni nie jest celem samym w sobie, to jednak jest jednym z pośrednich sposobów osiągania właściwego celu. Prawdą potwierdzoną badaniami jest, że to nie ciężar, którym ćwiczymy, ma kluczowe znaczenie, lecz objętość treningowa. Pamiętać jednak należy, że zwiększając nawet nieznacznie własną siłę, możemy dodatkowo wpłynąć na efektywność treningu na masę. Ten ostatni bowiem to składowa wielu mniejszych elementów i każdy z nich ma wpływ na efekt końcowy – niezależnie od celu, jaki przed sobą stawiasz. A zatem korzystaj również ze swojej zwiększającej się siły, aby dodatkowo stymulować mięśnie do wzrostu.

 

  Trenuj i odpoczywaj!

Kolejne hasło do zapamiętania to „stagnacja”. Stagnacja, czyli zatrzymanie jakichkolwiek postępów. Jak już wspominałem, w martwym punkcie można się zatrzymać zarówno przesadzając z treningiem, jak i zbytnio go ignorując. Jednak można również zatrzymać postępy w rozwoju umięśnienia, ćwicząc absolutnie poprawnie, lecz zapominając o równowadze pomiędzy wysiłkiem i odpoczynkiem. Oba te elementy są niezwykle istotne. Zarówno wszechświatem, jak i naszym ciałem rządzi subtelna równowaga. Jeśli ją zakłócimy, zatrzymamy ewolucję.

No dobrze, czas na małe wyjaśnienie, czym właściwie dla naszych mięśni są trening i wypoczynek. Pierwszy można porównać do swego rodzaju stanu patologicznego, bowiem ćwicząc, wywołujemy w organizmie niezliczoną liczbę mikrouszkodzeń. Taki stan powoduje, że ciało zostaje wprowadzone w stan kataboliczny, co z kolei powoduje podniesienie wydzielania kortyzolu, hormonu kory nadnerczy. Mówiąc bardziej kolokwialnie: hormonu stresu, który pobudza nasz organizm do rozrostu z powodu poniesionych strat. Jednak to właśnie po treningu, czyli podczas wypoczynku, ciało uwalnia hormony anaboliczne. Wtedy następuje rozrost mięśni! A zatem – bądźcie dobrymi menedżerami własnego organizmu (nie bądźcie zachłanni jak chudzielce z Wall Street) i dajcie sobie czas na rozbudowę mięśni! To się wszystkim opłaci.

 

  Pamiętaj o paliwie! 

Kolejnym niezwykle ważnym elementem, zaraz po treningu i wypoczynku, jest oczywiście odpowiednia dieta. Nawet najlepszy samochód Was zawiedzie, jeśli będziecie wlewać do baku byle co i byle kiedy. Nawet najlepsze metody treningu zdadzą się na nic, jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiednio zbilansowanych posiłków: energii, białek oraz składników regulujących jego prawidłowe działanie. Nie ma co liczyć na umiejętności niektórych hinduskich joginów, podobno żywiących się energią kosmiczną. Zresztą nawet jeśli to prawda, wystarczy na nich spojrzeć: okazami zdrowia raczej nie są. Naszym celem jest budowa imponującej sylwetki, a to wymaga zastosowania bardziej przyziemnych metod i zabawienia się jednocześnie w kucharza i naukowca. Nikt od Was nie wymaga, byście gotowali na poziomie światowej sławy kulinarnych celebrytów (którzy – między nami – tak naprawdę nie zawsze potrafią gotować), lecz zwracali baczną uwagę na to, co, kiedy i w jakiej ilości spożywacie.

Nie mówimy tu oczywiście wyłącznie o niedoborze składników, ale również o ich nadmiarze, bowiem równie łatwo jest pozbawić organizm cennych składników, jak i dostarczyć ich w zbyt dużych ilościach kosztem innych, równie potrzebnych. Pamiętajmy, że budowanie sylwetki to dążenie do pewnego ideału, a praca nad nim wymaga stałej uwagi. Nauczcie się wsłuchiwać w swój organizm – on Wam powie, czego w danej chwili potrzebuje. Przewidujcie też jego potrzeby. Celem jest dbanie o to, aby dzienny bilans kaloryczny był zawsze na plusie, lecz tylko na tyle, na ile to konieczne, bo przecież w budowaniu masy nie chodzi o przyrost tkanki tłuszczowej. Opływowa linia zawodników sumo to zdecydowanie nie nasz wzór sylwetki, prawda? Tak samo jak wasza dieta, również suplementacja powinna być dobrze zaadoptowana do zmieniającej się w ciągu roku charakterystyki treningu. Wiadomo, że najcięższe działa należy wytoczyć w okresie ekstremalnego wzrostu masy mięśniowej – tu nie obędzie się bez dobrego gainera tj. MAGNUM 8000 czy konkretnej przedtreningówki np. NITROBOLON II, która pozwoli wam dorzucić dodatkowe parę kilo na wadze.  W okresie siłowym sięgnijcie po którąś z energetyzujących kreatyn (CREA9 XTREME lub CM3), a w czasie redukcji po spalacza takiego jak CLENBUREXIN. Duża zmienność w wyborze produktów to klucz do sukcesu.

 

  Co należy zapamiętać?


Podstawowe zasady efektywnego treningu to coś więcej niż tylko wizyty na siłowni – to kompleksowe podejście do wszystkich czynności z tym związanych: planu ćwiczeniowego, wypoczynku i odżywiania. Spróbujmy zatem krótko i klarownie podsumować, jakie elementy należy wziąć pod uwagę, myśląc o skutecznym kształtowaniu ciała:

  • całoroczny plan treningu
  • zrównoważona intensywność treningu
  • różnorodność stosowanych technik
  • niezbędny czas na regenerację
  • prawidłowa dieta (w tym suplementacja)

    
Podejście do treningu z odpowiednią wiedzą i planem pozwoli Wam cieszyć się zarówno samą aktywnością fizyczną, jak i następującymi po niej efektami, które dzięki temu będą lepsze i szybciej zauważalne. A zatem pośrednio – dobry plan to również dobra motywacja do dalszych treningów. Ćwiczcie zatem, ale róbcie to nie tylko mięśniami, ale również z głową!

Akop Szostak

redakcja Paweł Musiałowski

lektura pomocnicza Marek Kruszewski,  „Metody treningu i podstawy żywienia w sportach siłowych”

Data: 23 marca 2015 1562 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.