Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Trec Nutrition

ROZGRZEWKA. OBOWIĄZKOWY ELEMENT KAŻDEGO TRENINGU

Trec Nutrition
Wróć do listy

Po czym poznaje się prawdziwego kulturystę? Można mnożyć rozmaite cechy znamionujące go. Z całą pewnością prawdziwego kulturystę można poznać po tym… jak zaczyna i kończy swój trening! Pierwszy element rozpoznania kulturysty to rozgrzewka. Drugi – to sposób przeprowadzania regeneracji potreningowej. W tym artykule zajmę się tym pierwszym, drugi omawiany jest w osobnym artykule w tym numerze.

Dla wielu osób wykonywanie rozgrzewki stanowi zwykłą stratę czasu i energii, która będzie potrzebna na wykonanie ciężkiego treningu. Oczywiście takie wymówki to zazwyczaj wynik zwykłego lenistwa. Prawidłowo wykonana rozgrzewka nie tylko przygotuje nasze mięśnie i stawy do czekającej je ciężkiej pracy, lecz także sprawi, że mięśnie będą lepiej pobudzane na treningu.

 

Bywam w różnych siłowniach i niestety większość z nich omija ten obowiązkowy element treningu albo wykonuje go po prostu byle jak. Myślę, że z całą premedytacją można powiedzieć, że jaka jest jakość rozgrzewki, taka sama wartość treningu.

Głównym zadaniem rozgrzewki jest wszechstronne przygotowanie organizmu do wysiłku. O konieczności jej wykonywania przemawiają w pierwszym rzędzie względy bezpieczeństwa. Chciałbyś nabawić się kontuzji, która wyłączy cię z treningów na kilka dobrych tygodni? Przecież nie ma nic gorszego jak kilkutygodniowa przerwa od treningów. To tak, jakbyś wszystko zaczynał od nowa… Jeżeli chcesz uniknąć takich scenariuszy, zachęcam, aby 10 min przed treningiem poświęcić na solidną rozgrzewkę. Będzie ona szczególnie zbawienna dla twoich stawów. Tak jak mięśnie szybko przystosowują się do obciążeń treningowych, tak niestety zmiany adaptacyjne stawów przebiegają w znacznie wolniejszym tempie. Progresja siły (szczególnie w początkowym okresie) jest szybka, ale za nią nie postępują analogiczne zmiany w strukturach stawowych. Może okazać się nagle, że dysponujesz już siłą na wyciśnięcie na ławce 120 kg, ale twoje stawy nie są w stanie zmierzyć się z takim obciążeniem. Dlatego właśnie nie należy wprowadzać zbyt drastycznych zmian obciążeń. Progresja powinna być systematyczna i konsekwentna – i zawsze rozłożona w czasie. Staw tworzą powierzchnie stawowe dwóch kości. Powierzchnie te pokrywa chrząstka stawowa o właściwościach amortyzujących. Chrząstka posiada sprężystą strukturę, a jej dobra kondycja rozkłada obciążenie wywierane na staw. Staw otoczony jest torebką stawową, której wyspecjalizowane komórki zajmują się produkcją mazi stawowej, ograniczającej tarcie  między powierzchniami stawowymi.

Jeżeli jesteś niedzielnym kierowcą, wymieniasz olej raz na rok, gdy jednak co dzień pokonujesz trasę tysiąca kilometrów, musisz to robić już raz w miesiącu. Ciężki trening powoduje, że elementarne struktury budujące chrząstkę stawową szybciej się zużywają. Dlatego trzeba dać czas stawom, żeby przystosowały się do intensywnego treningu i konieczności szybszej wymiany tych elementów. Jeżeli trenujesz ciężko, musisz pamiętać, że nie jesteś niedzielnym kierowcą, ale kierowcą zawodowym, który co tydzień wykonuje kilkutysięczne trasy. Wykonywanie właściwej rozgrzewki przygotowuje stawy do czekającej je pracy, zwiększając „smarowanie” stawów, czyli produkcję mazi stawowej. Jeżeli jesteś tym zawodowym kierowcą i naprawdę zależy ci na konserwacji twojego auta,  zaopatrz się w odpowiednie suplementy: GLUCOSAMINA 900, stanowiący źródło glukozaminy – podstawowego elementu budującego powierzchnie stawowe, głównego składnika mazi stawowej, lub JOINTH THERAPY – kompleksowy suplement chroniący wszystkie elementy stawowe. Te suplementy otoczą twoje stawy właściwą opieką i przyspieszą tempo zmian adaptacyjnych.

Najważniejszym elementem „konserwacji” twoich stawów jest prawidłowa rozgrzewka. W skrócie co powinieneś wiedzieć, wykonując rozgrzewkę:

 

Rozgrzewka to nie tylko streching

Rozgrzewka przed treningiem w siłowni ma na celu przygotowanie mięśni, struktur stawowych, przyczepów mięśniowych do czekającej je pracy. Z tego względu nie mogą jej stanowić wyłącznie ćwiczenia rozciągające (stretching). Rozgrzewka powinna jedynie zawierać elementy bezpiecznego rozciągania. Co znaczy bezpieczne rozciagnie? Oznacza uelastycznienie mięśni, przyczepów, nieprzekraczanie granicy bólu. W żadnym wypadku nie powinno ono przyjmować formy rozciągania przez balansowanie (maksymalne rozciąganie,  po czym szybki powrót do pozycji wyjściowej), ponieważ wywołuje ono całkiem odwrotny, do zmierzonego, skutek. Mięśnie zamiast być rozciągane, bardziej się obkurczają (odruch na rozciąganie). Wykluczone jest również rozciąganie z pomocą partnera.

Właściwe zastosowanie elementów rozciągania pozwoli wygenerować na treningu większą siłę mięśniową, ponieważ jednym z czynników warunkujących jej wielkość jest długość włókien mięśniowych. Gdy mięsień jest nienaturalnie przykurczony (wynik błędów treningowych, przetrenowania), dysponuje mniejszymi możliwościami rozwijania siły.  Najgłupszą praktyką chyba jest rozciąganie nierozgrzanych mięśni. Wówczas bardzo prosto o kontuzję. Jeżeli pomieszczenie, w którym wykonujesz trening, jest chłodne albo na dworze jest zimno, bardzo łatwo możesz wówczas zerwać mięsień lub ścięgno (kolagenowe pasma łączące mięsień z miejscem przyczepu). Wówczas procedurę rozgrzewkową należy rozpocząć od podniesienia temperatury mięśni przez najzwyczajniejsze pocieranie mięśni, które momentalnie poprawia ich ukrwienie. W tym celu możesz wykonać również 5-minutowy trening aerobowy (marsz na bieżni, jazda na rowerze stacjonarnym). Dzięki niemu mięśnie będą lepiej odżywione w krew, a co za tym idzie – tlen i składniki odżywcze.

 

Trening aerobowy nie przygotuje stawów do czekającej je pracy

Rozgrzewki nie może stanowić wyłącznie kilkuminutowa sesja treningu cardio na maszynach aerobowych. Jeżeli rozgrzewka ogranicza się tylko do tego elementu, niestety żaden z niej pożytek dla stawów – a o nich nie możemy zapominać. Po takiej sesji, mogącej stanowić jedynie pierwszy element rozgrzewki, niezwłocznie powinieneś przystąpić do zasadniczej części rozgrzewki – przygotowania stawów. Szczególną troską otocz stawy: barkowe, łokciowe, kolanowe, które są najbardziej narażone na kontuzje. Zanim zaczniesz wykonywać obszerne ruchy krążenia w tych stawach, obejmij dłonią torebkę stawową poszczególnych stawów i delikatnie nagniataj ją palcami. Takie działanie pobudzi produkcję mazi stawowej, usprawni krążenie wewnątrzstawowe, zapewniając lepsze odżywienie stawów. Płyn ten nie tylko spełnia funkcje amortyzujące, lecz także odżywia chrząstkę stawową. Jego deficyt powoduje bolesne tarcie powierzchni stawowych, w dalszej perspektywie ich ubytki. Krążenie w stawach i ugniatanie tych najbardziej ruchomych należy połączyć z kilkoma delikatnymi ćwiczenia rozciągającymi.

 

 Rozgrzej całe ciało

Mimo że danego dnia będziesz trenować tylko nogi, rozgrzewaj całe ciało, wszystkie stawy. Traktuj swój organizm jak wielką machinę, w której działanie wszystkich elementów jest ze sobą sprzężone.

 

Zachowaj właściwą kolejność rozgrzewki

Tak jak trening obwodowy w siłowni wykonujesz w określonym, zgodnym z kierunkiem krwiobiegu lub wielkością mięśni porządkiem, tak samo rozgrzewasz stawy w sposób uporządkowany. Zaczynasz od głowy, od stawów położonych najbliżej środka ciała, przechodzisz stopniowo w dół.

 

Przykładowa rozgrzewka:

Sekwencję rozgrzewkową możesz rozpocząć od 5-minutowego spokojnego marszu na bieżni lub innej, dostępnej maszynie aerobowej.

Potem po kolei wykonujesz po kilka powtórzeń poszczególnych ćwiczeń, tak aby cała rozgrzewka nietrwała dłużej niż około 10 (nie mniej niż 5 min):

  • krążenia głowy, zginanie głowy do przodu i tyłu
  • ugniatanie torebek stawowych stawów barkowych
  • krążenia barków, cofanie i wysuwanie do przodu
  • krążenia ramion
  • rozciąganie mięśni klatki piersiowej
  • rozciąganie mięśni grzbietu (bez mięśnia prostego)
  • skłony boczne tułowia
  • skłony tułowia do przodu i tyłu
  • ugniatanie torebek stawowych stawów łokciowych
  • krążenia przedramion
  • rozciąganie tricepsów
  • rozciąganie bicepsów i przedramion
  • krążenia nadgarstkami
  • krążenia bioder, wypychanie bioder do przodu i tyłu
  • odwodzenie i przywodzenie uda w pozycji stojącej
  • ugniatanie torebki stawowej stawów kolanowych
  • krążenie kolan, zginanie prostowanie w stawach kolanowych
  • rozciąganie mięśni czworogłowych ud
  • rozciąganie mięśni dwugłowych ud, mięśnia prostego grzbietu
  • krążenia stóp w stawach skokowych
  • rozciąganie mięśni łydek

 

I co? Kosztowało cię to dużo? Po takiej rozgrzewce możesz przystąpić do treningu. Twoje mięśnie są już ciepłe, już zaczęła w nich pulsować krew. Teraz dopiero, twardzielu, pokaż na co cię stać!

 

 

 

 

 

 

 

 

Data: 3 czerwca 2013 1092 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.