Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Trec Nutrition

Sportowiec z epoki kamienia łupanego

Trec Nutrition
Wróć do listy

Na fali powszechnie panującej mody na dietę paleo wszyscy przykładamy więcej uwagi do tego, co jemy. Dbamy o to, aby składniki pożywienia, które trafiają na nasz talerz, były jak najmniej przetworzone, jak najbardziej naturalne i by dało się z nich przyrządzić posiłek, jakim mógłby się delektować nasz przodek z epoki paleolitu. Jednak często zapominamy, że 40 tysięcy lat temu życie naszych protoplastów nie koncentrowało się jedynie wokół przygotowywania i spożywania posiłków.

Dlatego jeśli zamierzamy naśladować pierwotny styl życia, powinniśmy się skupić nie tylko na odpowiednim sposobie odżywiania, ale też na pozostałych jego aspektach, takich jak aktywność fizyczna, środowisko, w jakim przebywamy, sposób, w jaki pracujemy, czy metoda spędzania wolnego czasu. Wszystkie te elementy były obecne w codzienności mieszkańca epoki kamienia łupanego – biorąc przykład z naszych przodków i stosując się do założeń paleo, możemy czerpać wiele korzyści we wszystkich obszarach naszego życia.

 

Zmień perspektywę

Jako osoby związane na co dzień ze sportem jesteśmy nieustannie bombardowani nowymi doniesieniami na temat programowania cykli treningowych, przygotowywania odpowiednich posiłków, nowych metod regeneracji czy technik ćwiczeń. Wdrażamy wszystko po kolei tylko po to, aby lepiej wyglądać, szybciej biegać, dalej rzucać czy wykonać „WOD: Fran” w rekordowym czasie.

Jednak aby nasze treningi były jak najbardziej naturalne, powinniśmy się skupić na zdrowiu, a nie wynikach sportowych. Nasi przodkowie raczej nie ćwiczyliby do całkowitego wyczerpania, ponieważ taka sytuacja mogłaby się skończyć dla nich tragicznie – zmęczone mięśnie mogłyby odmówić posłuszeństwa akurat podczas ucieczki przed tygrysem szablozębnym. Dlatego podczas wyboru metody treningowej, diety czy środków wspomagających osiąganie szybkich efektów zastanówmy się, jaki wpływ będą one miały długoterminowo na nasze zdrowie.

Wszyscy widzieliśmy fascynujące i inspirujące przemiany otyłych osób, które przed kamerami traciły 30, 40 czy nawet 50 kilogramów w pół roku. Jednak w dłuższej perspektywie intensywne treningi połączone z deficytem kalorycznym i olbrzymim stresem powodują trudne do odwrócenia zmiany w organizmie. Począwszy od uszkodzeń organów takich jak serce lub wątroba, a skończywszy na spowolnieniu metabolizmu. Dlatego większość osób, które przeszły przemianę w tego typu show, odzyskuje stracone kilogramy w ciągu kilku miesięcy po zakończeniu programu i odnotowuje przy tym znaczne pogorszenie stanu zdrowia.

Podobnie wygląda sytuacja wśród aktywnych biegaczy długodystansowych. Ładowanie węglowodanami przed startem jest skuteczne i zdecydowanie zapewnia dopływ energii podczas zawodów, jednak zbyt częste może doprowadzić do uszkodzeń trzustki, komórek nerwowych i do chronicznych stanów zapalnych.

Sam biorę udział w zawodach CrossFit i Spartan Race, ale trenując do nich mam świadomość, że cały cykl przygotowawczy niekoniecznie pozytywnie wpłynie na moje zdrowie. Dlatego z czasem moje podejście do tego typu zawodów zmieniło się z „muszę wygrać za wszelką cenę” na „robię to jedynie dla przyjemności, a od wygranej ważniejsze jest samopoczucie”.

 

Zrezygnuj z komfortu

W książce „Antykruchość” Nassim Taleb opisuje, w jaki sposób niektóre rzeczy stają się lepsze i silniejsze, kiedy poddawane są niesprzyjającym warunkom. I tak, nasze mięśnie stają się większe i silniejsze, gdy wystawiamy je na wymagający trening.

Niesprzyjające okoliczności i bardzo niepewny plan dnia były rzeczami zupełnie naturalnymi w życiu naszych przodków. Kiedyś nie było klimatyzacji – nie zmieniajmy więc natychmiastowo temperatury, gdy jest nam zbyt zimno lub za gorąco. Kiedyś nie było lodówek i nieograniczonego dostępu do jedzenia, więc to zupełnie normalne odczuwać przez jakiś czas głód (lub nawet zastosować celowo jednodniowy post). Kiedyś bywało, że zza krzaków wyskoczył wielki niedźwiedź i nasi przodkowie musieli uciekać, ratując życie, więc zróbmy raz na jakiś czas trening sprinterski zamiast powolnego aerobowego.

Regularnie rezygnuj z komfortu, co w obecnych czasach nastawionych na hedonistyczne podejście do życia może być trudne. Mimo to jak w powiedzeniu: „co nas nie zabije, to nas wzmocni”.

 

Pozwól sobie na odrobinę komfortu

Może się to wydać zupełnie sprzeczne z punktem drugim, ale nasi przodkowie nie wystawiali się na niebezpieczeństwo z własnej woli. Jeśli tylko mieli okazję, zaszywali się na kilka dni w jaskini, jedząc owoce lasu i rysując po ścianach.

Obecnie staramy się, aby wycisnąć z każdego dnia tyle, ile się da. Jeśli dany trening nie skończył się mdłościami i uczuciem skrajnego zmęczenia, uważamy, że coś poszło nie tak. Jeżeli stoimy na czerwonym świetle i nie sprawdzimy szybko maila, mamy świadomość, że straciliśmy czas. Gdy podczas kolacji w restauracji nie będziemy mieli włączonego telefonu, będzie wisieć nad nami wizja przegapionej ważnej rozmowy biznesowej. W przypadku gdy podczas zabawy z dzieckiem nie będziemy myśleli o tym, jak pokonać przeszkody w projekcie zawodowym, będziemy czuli, że mogliśmy efektywniej spędzić czas.

Umiejętność odpoczywania jest ważną rzeczą, ponieważ naprawa komórek nerwowych, tworzenie wspomnień, regeneracja nadnerczy czy budowa nowych włókien mięśniowych zachodzą wtedy, kiedy śpimy lub pozostajemy w stanie relaksu.

 

Opróżnij śmieci

Tysiące kalorii, jakie spożywają sportowcy w celu osiągnięcia wymarzonej formy, znacząco obciąża jelita, wątrobę, nerki i trzustkę. Muszą one pracować na wzmożonych obrotach, przetwarzając cały spożyty pokarm. Jeśli dodamy do tego intensywne treningi i stres związany z trybem życia, otrzymamy obraz całkiem sporego wyzwania, któremu nasz organizm musi stawić czoło. Nasi przodkowie niecodziennie mieli okazję zjeść posiłek. Czasami ich post trwał kilka tygodni i mimo że był to stres dla ich układu nerwowego, był to też okres spokojniejszej pracy układu trawiennego.

Dzięki okresom postu organizm jest w stanie skupić się na odtruwaniu organizmu i usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii. Proces ten jest trudny, jeśli na bieżąco dostarczamy kolejne porcje nie zawsze zdrowego pożywienia. Ustrój musi wtedy podzielić zasób sił pomiędzy trawienie a detoksykację. Dlatego dobrze jest zadbać o jego oczyszczenie. Można to zrobić właśnie poprzez głodówki (nie trzeba unikać jedzenia przez kilka tygodni – już 12 godzin postu przyniesie pozytywny efekt) lub poprzez zastosowanie odpowiedniej diety. Jeśli do protokołu oczyszczania organizmu dodamy okres mniejszej aktywności umysłowej i wyeliminujemy negatywny wpływ środowiska (WiFi, toksyny, pleśń), uzyskamy idealne warunki do regeneracji ciała. Mało kto z nas pozwala na to, aby śmieci pod kuchennym zlewem zalegały przez długi czas, gniły i niemiło pachniały w całym domu. Nie pozwólmy, by taka sytuacja miała miejsce w przypadku naszego organizmu.

 
 

Pracuj pierwotnie

Nawet po zaprzestaniu koczowniczego trybu życia nasi przodkowie nie spędzali długich godzin przed ekranem komputera. W ciągu całego dnia towarzyszył im ruch. Mężczyźni szli na polowanie lub opiekowali się udomowioną zwierzyną, a kobiety uprawiały warzywa i zajmowały się dziećmi. Wszystkie te czynności wiązały się ze sporą aktywnością fizyczną. Kilkugodzinne siedzenie bez ruchu właściwie nie miało miejsca. Dlatego w ramach wdrażania do naszego życia ideologii paleo powinniśmy zmienić sposób, w jaki pracujemy. Jeśli w Twoim zawodzie spędzasz dużo czasu, siedząc w jednej pozycji, koniecznie rób regularne przerwy, w trakcie których rozruszasz organizm. Możesz też pójść o krok dalej i wykorzystać specjalne biurko, przy którym można pracowac stojąc. Jeśli pracujesz w domu, możesz zrobić przerwę i wykorzystać ją na krótki trening. Coraz więcej badań wskazuje, jak bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie ma siedzący tryb życia, dlatego postaraj się pozostać aktywnym przez jak największą część dnia.
 

Jedz pierwotnie

Podczas późnego paleolitu trudno było znaleźć pożywienie szczelnie zapakowane w plastikową torbę z kolorowymi napisami nawołującymi do zakupu. Każdy rodzaj pokarmu był zupełnie naturalny i wolny od chemicznych substancji. Dlatego staraj się spożywać składniki jak najmniej przetworzone. Zastanów się, czy mógłbyś dany produkt zdobyć kilka tysięcy lat temu. Jeśli nie, oznacza to, że jest rezultatem ingerencji człowieka i może zawierać szkodliwe substancje. Są momenty, kiedy przydaje się nam żel energetyczny lub kompleks witamin w kapsułce, ale przez większość czasu starajmy się spożywać jedynie naturalne produkty.
 

Nie uciekaj od nauki

Niektóre osoby po wyborze założeń paleo posuwają się odrobinę za daleko. Rezygnują z wszelkiego typu suplementów, odzieży uciskowej czy urządzeń monitorujących stan organizmu – według nich jest to zgodne z pierwotnym stylem życia.

Jednocześnie te same osoby biegają zupełnie nienaturalne dla człowieka ultramaratony po betonowej nawierzchni w najnowszym modelu butów. Ćwiczą w siłowni będącej w zasięgu pola elektromagnetycznego i pływają w basenie z chlorowaną wodą. Kontakt z postępem, jakiego ludzkość dokonała w ciągu ostatnich tysiącleci, jest nieunikniony i jeśli nie jesteśmy mnichem mieszkającym w górskim klasztorze, prędzej czy później będziemy mieli styczność z nowinkami technologicznymi.

Zastanówmy się raczej, czy nasi przodkowie, kiedy mieliby dostęp do suplementu zawierającego kwasy tłuszczowe omega 3, skusiliby się na jego spożycie czy może woleliby siedzieć nad strumieniem i czekać kilka godzin w ulewnym deszczu w oczekiwaniu na przepływającą rybę (ze świadomością, że jej nie złapią)? Czy po kilkudniowym pościgu za zwierzyną ubraliby uciskowe spodnie i udaliby się do sauny na podczerwień, aby przyspieszyć regenerację i być gotowym do następnego polowania znacznie szybciej?

Nasi protoplaści byli całkiem bystrzy i korzystali ze wszystkich udogodnień, do jakich w tamtych czasach mieli dostęp. Zatem nie popadajmy w skrajność, udając jaskiniowca, i stosujmy te udoskonalenia, które (według nas; tak, jak pisałem w punkcie 1.) pomogą nam zachować długotrwałe zdrowie i sprawność.

 

Skup się

Czy wyobrażacie sobie sytuację, w której Homo sapiens fossilis poluje na niebezpieczne zwierzę i zastanawia się jednocześnie, w jaki sposób je później przyrządzi lub jak ozdobi wejście do nowo odkrytej jaskini? Taka sytuacja nie miałaby miejsca, a nawet jeśli, nie skończyłaby się dla niego dobrze. W najlepszym razie ofiara zniknęłaby mu z oczu, pozostawiając głodnego na kilka następnych dni, a w najgorszym – sam stałby się czyjąś ofiarą.

Takie sytuacje nie tylko przeszkadzają w maksymalnym wykorzystaniu naszych umiejętności umysłowych i obniżają kreatywność, powodując wyczerpanie neurotransmiterów, ale mogą się też okazać bardzo niebezpieczne. Chociażby korzystanie z telefonu podczas jazdy i przebywanie myślami w zupełnie innym miejscu może się skończyć tragicznie.

Wielozadaniowość nie działa. Znacznie lepiej, i zdrowiej, skupić się na jednej czynności naraz. Dzięki temu wykonamy znacznie lepszą pracę, a efekty będą bardziej zadowalające niż przy łączeniu kilku rzeczy jednocześnie. Zdecyduj, że od teraz poświęcasz się całkowicie temu, co robisz – bez znaczenia, czy będzie to planowanie listy zadań do wykonania, czy słuchanie ulubionego utworu w ramach odpoczynku po pracy.

 

Zastosuj zasadę złotego środka

Podczas pisania artykułu stałem przy specjalnym biurku. W uszach miałem słuchawki, w których słychać było fale dźwiękowe o specjalnej częstotliwości pomagające mi się skupić. Na biurku stała lampa z soli himalajskiej, która absorbuje negatywne jony wytwarzane przez laptop i połączenie WiFi. Kilka godzin wcześniej zrobiłem trening, używając jedynie specjalnego młota (niczym maczugi) oraz ciężkiej hantli. Następnie udałem się na spacer z psem, zostawiając telefon w domu. Żyjemy w czasach, w których całkowity powrót do korzeni nie miałby sensu. Nie byłby też wyjątkowo praktyczny ani przyjemny. Zatem w staraniach naśladowania naszych przodków powinniśmy czerpać od nich wszystko, co najlepsze, nie rezygnując przy tym ze zdobyczy obecnej nauki i techniki. Jak w większości sytuacji w naszym życiu musimy znaleźć odpowiedni dla siebie złoty środek. Balans, dzięki któremu będziemy żyli pełnią życia, a nie pracowali czy trenowali jedynie w celu osiągnięcia jednego konkretnego i dającego krótkotrwałe poczucie satysfakcji celu.
Data: 13 kwietnia 2016 511 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.