Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Trec Nutrition

Trening wysokogórski

Trec Nutrition
Wróć do listy
 
Wysiłek w górach jest po dziś wykorzystywany w sportach wytrzymałościowych oraz siłowo-wytrzymałościowych do budowania podstawy wydolności. Najlepszych rezultatów możemy oczekiwać po treningach w wysokich górach, które umownie zaczynają się powyżej 2000 m n.p.m.
Obecnie każdy trener wie, że ćwiczenia w górach przyspieszają wzrost wydolności podopiecznych, nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę z tego, dlaczego i gdzie leżą granice przystosowania. Mechanizmem, który odpowiada za wzrost wydolności tlenowej w warunkach wysokogórskich, jest odpowiedź hormonalna organizmu na długotrwale zubożone w tlen warunki klimatyczne. W tak trudnej sytuacji ciało ludzkie (dokładnie wątroba i nerki) produkuje glikoproteinowy hormon – erytropoetynę (EPO), która stymuluje szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek.
 
Ciekawostką może się okazać fakt, że hormon ten działa także stymulująco na mózg, zwiększając motywację do pracy i zdolność koncentracji.
 
Największymi beneficjentami tego typu metod wysiłkowych są „wytrzymałościowcy”, których praca oparta jest głównie o jedną cechę fizjologiczną – wydolność tlenową. Trening przy ograniczonej ilości tlenu idealnie sprawdzi się u:
  • zawodników sportów walki
  • kolarzy
  • biegaczy średnio- i długodystansowych
  • u zawodników sportów drużynowych
 
Wydolnością tlenową nazywamy zdolność organizmu do wykonywania długotrwałego wysiłku mającego charakter wytrzymałościowy, u podłoża którego znajdują się tlenowe procesy pozyskiwania energii. Jest to pożądana cecha u większości sportowców, gdyż pośrednio przekłada się na szybszą restytucję pomiędzy bojami na zawodach sportowych.
 
Innymi słowy, organizm, który na skutek działania EPO wytworzył dużą liczbę czerwonych krwinek, będzie mógł pracować dłużej i znacznie szybciej będzie się regenerował.
Niestety opisywany trening nie będzie miał zastosowania w każdej dyscyplinie sportowej. Wydolność tlenowa nie przekłada się na dziedzinę sprinterską ze względu na pozyskiwanie energii z innych szklaków metabolicznych oraz długie przerwy między startami.
 
Technicznie rzecz biorąc, pozytywnych rezultatów adaptacyjnych możemy się spodziewać już na wysokości 1500 m n.p.m., czyli z zalet opisywanego treningu z pewnością będą mogli skorzystać sportowcy zamieszkujący południową część Polski. Jednak to wysokie góry są najlepszym stymulantem dla organizmu zawodników, a to dlatego, że poziom tlenu w powietrzu na tej wysokości spada o ponad 20%, co przekłada się na słabsze wysycenie tlenem krwi i zwiększoną erytropoezę (produkcję czerwonych krwinek). Niestety im wyższa wysokość, tym większy stres dla organizmu i więcej czasu potrzeba do aklimatyzacji. Duża część medalistów mistrzostw świata czy igrzysk olimpijskich w bieganiu długodystansowym urodziła się w górach, mieszka tam lub trenuje – jest to ich naturalna przewaga nad innymi sportowcami. Dla amatorów trening w takich warunkach jest sporym wyzwaniem. Podwyższone tętno zarówno spoczynkowe, jak i wysiłkowe są często szokiem nawet dla dobrze przygotowanych zawodników. W warunkach ograniczonej zawartości tlenu obniżone są również właściwości VO2max, co mocno utrudnia zrealizowanie programu treningowego. Tym jego elementem, który cierpi najbardziej, jest intensywność – tę, jak wiadomo, najlepiej kształtować na nizinach. Aby pogodzić jedno z drugim oraz uniknąć straty czasu potrzebnego na aklimatyzację, stosuje się namioty lub pokoje z klimatem wysokogórskim, lokalizując obóz sportowy na możliwie małej wysokości. Prosty schemat pracy w wygodnych warunkach, w których zawodnik realizuje plan wyznaczony przez trenera i sen w warunkach zmniejszonej ilości tlenu (namiot hipoksyjny) wydają się optymalnym rozwiązaniem dla profesjonalnych sportowców. Skuteczność namiotów hipoksyjnych potwierdziły liczne badania, dlatego standardem stało się włączanie pracy w warunkach różnej ilości tlenu w program treningowy zawodowców. Za tym systemem przemawia głównie praktyczność, oszczędność czasu potrzebnego na podróże i aklimatyzację, które z kolei przekładają się na możliwości treningowe, a także koszta związane z wyjazdami. Wykorzystanie najtańszych namiotów hipoksyjnych (lub azotowych) jest porównywalne z 2-tygodniowym pobytem w wysokich górach lub jednym kołem do profesjonalnej kolarzówki…
 
Innymi optymalnymi rozwiązaniami na pogodzenie intensywności, regeneracji i szybkiego wzrostu wydolności są: iniekcja syntetycznego hormonu stymulującego produkcję czerwonych krwinek – erytropoetyny (EPO), lub doping krwią. Metody te uznawane są za bardzo efektywne i stosowane są przez profesjonalnych kolarzy, pływaków i maratończyków, co pokazują testy antydopingowe. W badaniu Ekbloma i Berglunda uzyskano 17% poprawę tempa biegu u sportowców amatorów. Zabiegi te są sklasyfikowane jako niebezpieczne i zabronione przez komisję olimpijską ze względu na zbyt duże zgęstnienie krwi, które może prowadzić do zatoru i niewydolności sercowo-naczyniowej, nierzadko prowadząc do śmierci zawodnika. 
 
 
Metody badań antydopingowych są bardzo proste – obejmują hematokryt (stosunek objętości czerwonych ciałek krwi do objętości krwi), którego przekroczenie w 50% rozpoczyna wszczęcie procedury dyscyplinarnej z podejrzeniem stosowania dopingu EPO.
Takiego niebezpieczeństwa nie niosą ze sobą metody obejmujące naturalne adaptacje do trudnych warunków, takie jak trening wysokogórski lub wykorzystanie namiotów/komór hipoksyjnych.
 
Ze względu na niezbędną aklimatyzację wysiłek należy umiarkowanie dawkować tak, aby nie doszło do szybszego niż na nizinach przemęczenia lub nawet przetrenowania.
 
Aby w pełni wykorzystać nowe „supermoce” wypracowane treningiem wysokogórskim, potrzebna jest adaptacja do nich, dlatego najlepsze rezultaty uzyskuje się w 2-4 tygodni po zejściu z gór.
 
Tania droga na skróty?
Maski treningowe (elevation mask) cieszą się dużą popularnością (być może ze względu na Bane’a i Batmana). Osobiście do nowych gadżetów zawsze podchodzę z dystansem, pamiętając historię z plastrami naklejanymi na nos przez większość zawodników NFL, które rzekomo zwiększały przepływ powietrza. Mimo wielu pozytywnych (i subiektywnych) opinii nie pobito żadnego rekordu w przeciągu kilku sezonów. Skuteczności plastrów nie potwierdziły też żadne badania. Czy tak samo jest z maskami?
 
Kiedy się przyjrzeć ćwiczącym w nich crossfiterom i zawodnikom MMA, można sobie zadać pytanie, jaką cechę lub zdolność kształtują i czy trening hipoksyjny ma jakikolwiek sens w ich przypadku.
 
Po pierwsze, należy zauważyć, że krótki i intensywny wysiłek w maskach utrudniających oddychanie w niczym nie przypomina treningu w wysokich górach, w których to powietrze jest zubożone w tlen, nie dochodzi zaś do mechanicznego zaburzenia procesów oddychania! W takim razie pozytywnymi aspektami wpływającymi na wydolność sportową będą raczej fizyczne właściwości mięśni oddechowych (system respiracyjny), a nie biochemiczne właściwości przenoszenia tlenu przez krew. Podczas treningu w masce ćwiczycie głównie przeponę oraz mięśnie międzyżebrowe odpowiedzialne za wdech. Inną kwestią jest charakter wysiłku zawodników CF czy MMA.
 
Pośród wielu badań obejmujących wpływ hipoksji na krótkotrwały wysiłek wybrałem te, które mogą posłużyć jako odnośnik do własnych eksperymentów z przygotowaniem sportowym.
 
W Japan Institute of Sports Sciences 2014 roku przeprowadzono 8-tygodniowe doświadczenie na 16 zdrowych sportowcach obejmujące trening oporowy. Ośmiu z nich trenowało w warunkach hipoksji, ośmiu stanowiło grupę kontrolną. Badani przebywali w warunkach wysokogórskich (-14% tlenu) przez 10 minut przed treningiem, w trakcie ćwiczeń i 30 minut po ich ukończeniu. W grupie trenujących w trudniejszych warunkach wzrósł poziom hormonu wzrostu w odpowiedzi na mniejsze wysycenie tlenem krwi. Odpowiedzią adaptacyjną był też większy wzrost poprzecznego przekroju mięśni, większa wydolność enzymatyczna (przekładająca się na wydolność ogólną) oraz poziom „czynnika wzrostu śródbłonka naczyniowego” (VEGF) – grupy białek biorących udział w tworzeniu sieci naczyń krwionośnych.
 
Długość badania (8 tygodni) sugeruje optymalny czas potrzebny do adaptacji i spodziewane efekty treningów oporowych i interwałowych (HIIT) w warunkach hipoksji, co powinni wziąć pod uwagę trenerzy planujący okresy przygotowawcze w górach w formie np. tygodniowej wycieczki oraz naśladowcy Bane’a zakładający maskę co najwyżej na pięć minut pracy.
Dawid Białowąs
www.barbellkitchen.pl
Data: 25 marca 2016 334 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.