Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Dieta .

ZASADY BILANSOWANIA DIETY

Dieta .
Wróć do listy

Jakakolwiek aktywność fizyczna związana jest ze wzrostem zapotrzebowania na kluczowe makro- i mikroskładniki pokarmowe. Intensywne treningi niosą za sobą ogromne zmiany w metabolizmie. Tempo przemiany materii wzrasta, zwiększa się intensywność pracy serca i częstotliwość oddechu, a organizm mobilizuje wszystkie siły, aby sprostać dodatkowym obciążeniom. Twoje ciało potrzebuje nie tylko ogromnych ilości energii, ale także niezbędnych składników budulcowych, które wykorzystywane są w procesach regeneracyjnych. Aby organizm sportowca mógł sprawnie funkcjonować, codzienna dieta musi również dostarczać wielu dodatkowych substancji odżywczych. Często, tak jak w przypadku witamin i minerałów, zapotrzebowanie na nie mierzone jest w mikroskopijnych ilościach, ale ich niedobór niesie ze sobą poważne konsekwencje. Jeśli w codziennej diecie nie uwzględniasz dodatkowej aktywności, prędzej czy później niedobory żywieniowe uniemożliwią jakiekolwiek postępy treningowe.

 

Odżywianie ma bardzo znaczący wpływ na zachowanie wysokiej formy sportowej. Musisz się zatem zastanowić, co zrobić, aby zrównoważyć zwiększone zapotrzebowanie organizmu na pożywienie. Wielu sportowców sądzi, że wystarczy po prostu więcej jeść. Nie do końca, bowiem równie ważna jak ilość pożywienia jest jego jakość. Każdy, kto chce osiągnąć sukces w danej dyscyplinie, powinien podejść do zagadnienia diety kompleksowo i bardzo starannie dobierać zawartość posiłków. Opracowanie planu żywieniowego wcale nie jest tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać. Oczywiście zawodowcy znajdują się pod stałą opieką dietetyków i lekarzy sportowych, ale by ułożyć rozsądną dietę, wcale nie musisz kończyć dodatkowych studiów. Wystarczy, że poznasz kilka podstawowych zasad, co w połączeniu z codzienną obserwacją ciała i postępów treningowych pomoże dobrać optymalny program żywieniowy.


ENERGIA

Zanim jednak zaczniesz ustalać nowy jadłospis i wybierzesz się na zakupy, oblicz Dzienne Zapotrzebowanie Energetyczne (DZE), czyli ilość energii, jakiej codziennie potrzebuje Twój organizm. Całkowite spożycie kalorii musi być adekwatne do stopnia intensywności i długości wysiłku, jaki podejmujesz. Jeśli zależy Ci na budowaniu muskulatury, ilość dostarczanej z pożywieniem energii musi przewyższać jej codzienne zużycie. Natomiast w przypadku gdy zamierzasz wymodelować sylwetkę i zrzucić zbędne kilogramy, bo tego wymaga uprawiana przez Ciebie dyscyplina, wprowadź w diecie niewielki deficyt kaloryczny.

 

Dzienne Zapotrzebowanie Energetyczne można obliczyć przy użyciu nieskomplikowanych działań matematycznych, opracowanych na podstawie naukowych obserwacji prowadzonych przy udziale sportowców różnych dyscyplin. Pierwszym jego etapem jest kalkulacja Podstawowej Przemiany Materii (PPM), czyli ilości energii niezbędnej do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Aby to zrobić, potrzebne są jedynie:

  • A - wiek (w latach)

  • W - waga (kg)

  • H - wzrost (cm).


Mężczyźni: PPM = 66,47 + 13,75 x W + 5 x H - 6,75 x A


Kobiety: PPM = 665,09 + 9,56 x W + 1,85 x H - 4,67 x A

Po obliczeniu PPM należy pomnożyć otrzymany wynik przez adekwatny do danego trybu życia i dyscypliny sportowej Współczynnik Aktywności Dziennej (WAD). W ten prosty sposób wyliczymy nasze całkowite Dzienne Zapotrzebowanie Energetyczne uwzględniające codzienną aktywność.

DZE = PPM x WAD
    


Aktywność WAD

  • NISKA (praca biurowa, umysłowa) 1,20
  • UMIARKOWANA (trening o umiarkowanej intensywności 3–6 razy w tygodniu)1,38
  • CIĘŻKA (ciężki trening 6–7 razy w tygodniu)  – 1,55
  • BARDZO CIĘŻKA (praca fizyczna lub ciężki trening 2 razy dziennie)1,90

W ten sposób obliczyliśmy, ile kalorii powinno się dostarczać organizmowi każdego dnia. Oczywiście jest to wartość opracowana na podstawie ogólnego wzoru, która jednak w większości przypadków doskonale się sprawdza. Pamiętaj jednak, że każdy organizm jest inny i każdy trenuje inaczej, dlatego regularnie obserwuj własne ciało i samopoczucie. Gdy zauważasz wzrost wagi, to znak, że powinieneś minimalnie zmniejszyć spożycie energii, natomiast kiedy brakuje Ci na treningach siły, postępuj odwrotnie.


GŁÓWNE SKŁADNIKI ODŻYWCZE

Wiesz już, ile potrzebujesz energii. Teraz zastanów się, na jakie składniki i w jakich proporcjach należy ją rozdysponować. Aby ułożyć indywidualną dietę, powinieneś ustalić zapotrzebowanie na podstawowe składniki odżywcze: białka (1 g dostarcza 4 kcal), węglowodany (1 g dostarcza 4 kcal) i tłuszcze (1 g dostarcza 9 kcal). Wszystkie te substancje pokarmowe powinny na stałe zagościć w Twojej diecie. Należy unikać monotonii i całkowitej rezygnacji np. z tłuszczu czy węglowodanów. Organizm potrzebuje wszystkich tych związków, a jeśli chcesz zmniejszyć wagę, po prostu obniż całkowite dzienne spożycie kalorii. Równie ważna jak sama ilość jest jakość i pochodzenie składników pokarmowych. Pamiętaj, aby unikać produktów przetworzonych, które niosą za sobą ogromny ładunek energetyczny (są bardzo kaloryczne), ale mają niską wartość odżywczą. Zdrowa sportowa dieta powinna bazować na pełnowartościowych źródłach białka (mięso, ryby, nabiał, odżywki proteinowe, np. WHEY 100, CASEIN 100), złożonych węglowodanach o umiarkowanym i niskim indeksie glikemicznym (IG) (ryż, makarony, kasze, ciemne pieczywo, specjalistyczne odżywki węglowodanowe, np. VITARGO®, MAXCARB) oraz zdrowych tłuszczach (unikaj nasyconych tłuszczów zwierzęcych, spożywaj dużo produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, tj. ryby, oliwa z oliwek, olej lniany).


BIAŁKO

Podstawowy składnik budulcowy. U sportowców zapotrzebowanie na pełnowartościowe zwierzęce proteiny znacząco wzrasta. Najwięcej potrzebują go osoby uprawiające dyscypliny sylwetkowe (kulturystyka, fitness) i siłowe (trójbój siłowy, podnoszenie ciężarów, armwrestling, strongman) – od 1,5 do nawet 3 g na każdy kilogram masy ciała. W sportach szybkościowo-wytrzymałościowych (biegi krótkodystansowe, sporty walki, piłka nożna, koszykówka, siatkówka) białko powinno stanowić 13–15% całodniowej puli energii, a w sportach, w których najważniejsza jest wytrzymałość (biegi długodystansowe, kolarstwo, wieloboje, triathlon), około 7–12% DZE. Odpowiednia podaż pełnowartościowych i bogatych w kluczowe aminokwasy protein zapewnia sprawną regenerację powstających podczas ćwiczeń uszkodzeń mięśni, co zapobiega przetrenowaniu oraz pozwala utrzymywać dobrą kondycję przez cały rok.


WĘGLOWODANY

Najważniejsze paliwo dla mięśni. Podstawowy materiał energetyczny, bez którego nie jest możliwe osiąganie sukcesów w sporcie. Metabolizm węglowodanów to filar energetyki wysiłkowej. Oprócz zaspokajania bieżących potrzeb energetycznych związki te służą do budowania najważniejszego cukru zapasowego – glikogenu. To dlatego węglowodanów nigdy nie powinno zabraknąć w diecie. Ich niedobór powoduje spadek wydolności, zmęczenie i zaburzenia prawidłowej regeneracji potreningowej. Podczas wysiłku o dużej intensywności, który wymaga sporej siły, wytrzymałości oraz wydolności, węglowodany powinny pokrywać około 60–70% całkowitej puli energetycznej. W pozostałych sportach zaleca się, aby stanowiły 50–60% DZE.


TŁUSZCZE

Lipidy to najbardziej energetyczny składnik naszego pożywienia (1 g dostarcza aż 9 kcal), ale o zupełnie innej charakterystyce niż węglowodany. Stanowią główne źródło energii w wysiłkach długotrwałych, gdy zapasy glikogenu i sacharydów ulegają wyczerpaniu. To właśnie wtedy organizm przestawia się na spalanie tłuszczu w celach energetycznych. Ponadto lipidy i ich pochodne pełnią inne bardzo ważne funkcje w organizmie. Ich spożycie powinno się utrzymywać przynajmniej na poziomie 20–30% całkowitej ilości przyjmowanych kalorii w zależności od dyscypliny sportowej oraz liczby i długości treningów.


SPORTOWY JADŁOSPIS

Znasz już własne potrzeby, adekwatne do uprawianej przez siebie dyscypliny. Wiesz, ile powinieneś dostarczać energii, białka, węglowodanów i tłuszczu w ciągu dnia. Z wykorzystaniem tej wiedzy możesz przejść do ostatniej fazy i skomponować codzienny jadłospis. Rozłóż wyliczone wartości poszczególnych składników pokarmowych na 4–6 posiłków w ciągu dnia. Powinny one bazować na wysokiej jakości, zdrowych, naturalnych i lekkostrawnych produktach. Nie zapominaj także o naturalnych źródłach witamin i minerałów – regularnie jedz warzywa. W razie potrzeby uzupełniaj dietę o wysokiej jakości suplementy i skoncentrowane preparaty odżywcze, które są bogatym źródłem białek, węglowodanów, tłuszczów i mikroelementów. Unikaj długich przerw pomiędzy posiłkami, optymalny odstęp między nimi to 2–3 godziny. Najlepiej staraj się przygotowywać posiłki wcześniej i dokładnie notuj, co zjadłeś. Na pierwszym etapie nowego planu będzie to bardzo ważne, ponieważ pozwoli monitorować postępy i na bieżąco oceniać jego efektywność oraz nanosić niezbędne korekty. Jak widzisz, samodzielne bilansowanie diety wcale nie jest skomplikowane!

KACPER ZASTAWNIAK

Data: 9 października 2013 7206 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.