Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Suplementacja .

4 WSPANIAŁYCH: SÓD, POTAS, MAGNEZ, WAPŃ

Suplementacja .
Wróć do listy

          Raczej powszechna jest świadomość tego, że podczas treningu należy uzupełniać braki wody, szczególnie w upalne dni. Fakt, że nie pocisz się w czasie wysiłku, wcale nie oznacza, iż nie następuje jej utrata! Pozbywamy się jej i w czasie oddychania, i procesów termoregulacji, które są szczególnie nasilone w trakcie wysiłku. Wówczas niebagatelnego znaczenia nabiera przyjmowanie płynów. Istnieje jeszcze jeden ważny powód – wszystkie procesy w naszym organizmie, także energetyka wysiłkowa, zachodzą w środowisku wodnym. Wewnątrzustrojowa „susza” nie będzie im sprzyjać, przyczyniając się do obniżenia zdolności wysiłkowych. Sprawa jednak nie kończy się na uzupełnianiu płynów podczas treningu. Jak się okazuje, woda wodzie nierówna i uboga w związki ciecz z hipermarketu może w ogóle nie spełniać swojej roli, a czasem wręcz prowadzi do większej utraty płynu z organizmu. A spadek poziomu wody o 3% może obniżać wydolność fizyczną nawet o 20%! Podczas wyboru płynów na trening musisz zwrócić uwagę na stopień i zawartość głównych minerałów.


Woda mineralna czy źródlana

 

Woda, która jest uboga w składniki odżywcze, powoduje wypłukiwanie minerałów zasiedlających ustrój. Efektem tego jest rosnące uczucie zmęczenia, obniżenie przewodnictwa nerwowo-mięśniowego. Związki mineralne w wodzie to swego rodzaju „haczyki”, które przyczepiają się do przewodu pokarmowego, umożliwiając przenikanie wody do wszystkich komórek ciała (H2O pozostaje w organizmie). A co się dzieje, gdy „haczyków” nie ma? Woda dosłownie przelatuje przez układ pokarmowy (zostaje wydalona), nie zostawiając ani kropli cieczy w ustroju. Może to zaskakujące, ale im bardziej pozbawiona minerałów, tym bardziej odwadnia organizm i stymuluje procesy diurezy, czyli produkcji moczu (organizm traci wodę mimo jej deficytu). Jeżeli po treningu co chwilę wybierasz się do toalety, zerknij na etykietkę wody mineralnej, którą piłeś. Nie zdziw się, jeżeli się okaże, że nie była to woda mineralna, lecz źródlana…
Główna różnica między jedną a drugą dotyczy zawartości pierwiastków, których w wodzie mineralnej jest co najmniej 500 mg/l, zaś w źródlanej poniżej 500 mg/l. Ta pierwsza dzieli się ponadto na nisko-, średnio- i wysokomineralizowaną. Rozpatrzmy poszczególne jej rodzaje pod kątem 4 najważniejszych do pracy mięśniowej pierwiastków: sodu (Na), potasu (K), magnezu (Mg), wapnia (Ca).

 

 

Sód i potas – nieodłączni kompani treningu

Naczelnym mechanizmem sterującym wieloma procesami w naszym organizmie jest pompa jonowa sodowo-potasowa, która:

  • odpowiada za prawidłową pracę serca,
  • transport substancji na poziomie komórkowym – dostarczenie składników energetycznych i budulcowych (glukozy, aminokwasów), usuwanie produktów przemiany komórkowej,
  • równowagę kwasowo-zasadową,
  • przewodnictwo mięśniowe – każdy ruch, powtórzenie w serii wywołane jest przez powstający w komórkach potencjał czynnościowy wiążący się z przenikaniem jonów Na i K przez błonę komórkową.

Odpowiednie stężenie tych dwóch minerałów w środowisku wewnątrz- (przewaga jonów K) i zewnątrzkomórkowym (dominuje Na i Cl) decyduje o prawidłowościach wszystkich tych funkcji. Jakiekolwiek zachwiania tej równowagi powodują zaburzenia układu sercowo-naczyniowego w zakresie produkcji energii i odwodnienie.

 

Sód – Na (najczęściej rozpatrywany wraz z chlorem – Cl):
  • główny elektrolit tracony wraz z potem w czasie treningu,
  • umożliwia wchłanianie wody, odpowiada za utrzymanie odpowiedniej objętości krwi,
  • dodatek Na w napojach spożywanych w czasie treningu i po jego zakończeniu przyspiesza wchłanianie płynów i glukozy,
  • odpowiada za prawidłową termogenezę (produkcję ciepła) w czasie wysiłku.

Woda mineralna spożywana w czasie treningu powinna zawierać powyżej 20, a nawet 50 mg/l sodu. Wysokomineralizwoana, np. Muszynianka, zawiera go 57 mg/l, podczas gdy jedna z wód źródlanych niecałe 10 mg. Zawartość sodu poniżej 10 mg/l nie pozwoli na utrzymanie właściwego nawodnienia organizmu. Wody o bardzo wysokiej zawartości Na (powyżej 50 mg/l) zalecane są osobom obciążonym dużym wysiłkiem, pracą fizyczną oraz w czasie choroby z objawami gorączki, wymiotami, biegunką.
Wyjątkiem są osoby z wysokim nadciśnieniem, schorzeniami nerek i sercowo–naczyniowymi, które powinny pić wody o niskim stężeniu sodu (poniżej 20 mg/l).
Media od pewnego czasu promują modę na eliminowanie sodu z diety. Kostka rosołowa bez sodu, woda mineralna wolna od Na. Tymczasem bez tego pierwiastka organizm nie będzie w stanie przyswoić wody, węglowodanów, aminokwasów. Owszem, nadmiaru sodu w organizmie mogą obawiać się ludzie żywiący się hamburgerami, zupami w proszku, konserwami (chlorek sodu to powszechnie stosowany środek konserwujący), ale dieta sportowa nie jest na to narażona, więc nie zapominajmy o tym ważnym minerale. Woda niskosodowa będzie doskonałym rozwiązaniem dla osoby z nadciśnieniem, karmiącej matki, niemowlęcia, ale nie dla ciężko trenującego sportowca!

 

Potas – K
  • zapewnia nawodnienie komórek,
  • odgrywa ważną rolę w skurczu mięśniowym, w tym także mięśnia sercowego,
  • niezbędny do odbudowy zasobów glikogenu,
  • jego niedobór prowadzi do obniżenia pobudliwości nerwowo–mięśniowej (apatia, senność, spadek siły), zakwaszenia organizmu, nadciśnienia, zaparć.

Zapotrzebowanie na potas jest niemal takie samo jak na sód (2–3 g na dobę) z tą różnicą, że codzienna dieta zawiera dużo sodu, a mało potasu. W okresie upałów i obfitego pocenia się musimy przyjmować więcej tego minerału. Pierwszym symptomem jego deficytu są mimowolne tiki mięśniowe, za które często mylnie obwiniamy brak magnezu. Woda mineralna pita w czasie treningu powinna zawierać 5-15 mg potasu na litr. Nie przesadzajmy jednak z tym pierwiatkiem w porze okołotreningowej, gdyż podczas wysiłku jego duża ilość przedostaje się ze środowiska wewnątrzkomórkowego na zewnątrz komórki (czyli tam, gdzie powinien dominować Na), co negatywnie wpływa na termoregulację. Potas bowiem wypiera ze środowiska zewnątrzkomórkowego sód, który steruje tym procesem, stanowiącym w czasie wysiłku bardzo ważny mechanizm obronny (bez tego organizm przegrzałby się!).

 

Magnez i wapń, niezbedne czynniki pracy mięśniowej

To kolejne dwa pierwiastki, w które powinna być bogata Twoja treningowa woda mineralna. Gdybyśmy przyjrzeli się skurczowi mięśniowemu na poziomie komórkowym, przekonalibyśmy się, że uzależniony jest on od właściwego poziomu Mg i Ca.

 

Magnez – Mg

  • niezbędny do wytwarzania podstawowego nośnika energetycznego – ATP,
  • niedobór magnezu powoduje osłabienie i dekoncentrację.

Woda mineralna powinna zawierać około 50–70 mg tego minerału. Te o wyższym stężeniu tego pierwiastka (powyżej 70 mg/l) zalecane są w przypadkach cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego, silnego stresu, otyłości.

 

Wapń – Ca
  • niezbędny w skurczu mięśniowym (skurcz inicjowany jest napływem jonów Ca do wnętrza komórki),
  • wysoka podaż wapnia hamuje lipogenezę! (Walczysz ze zbędnym tłuszczem – nie zapomnij o wapniu).

Woda mineralna pita w czasie wysiłku powinna zawierać dwukrotnie więcej wapnia niż magnezu – a więc około 150 mg/l. Te o wysokim stężeniu Ca zalecane są sportowcom i osobom w podeszłym wieku.

 

Izotoniki, carbo, vitargo
Wiemy już, że minerały to konieczny składnik wody, który zapewnia właściwe nawodnienie komórek i pozwala na sprawne przeprowadzenie procesów energetycznych. Na tym jednak nie koniec. Minerały są niezbędnym kompleksem odżywczym, jaki powinien wchodzić w skład napojów węglowodanowych spożywanych w czasie treningu i po jego zakończeniu. Ich płynna postać jako jedyna umożliwia ekspresowy transport składników energetycznych do zasobów mięśniowych. Jedna cząsteczka glukozy potrzebuje aż 4 cząsteczek wody, aby móc wzbogacić zasoby glikogenu, z którego organizm będzie czerpał energię podczas ćwiczeń.

 

W czasie wysiłków długotrwałych, powyżej 90 minut, niezbędne jest uzupełnienie zasobów glikogenu, aby w ogóle kontynuować trening. Napoje wówczas spożywane powinny się charakteryzować odpowiednim stężeniem węglowodanów analogicznym do stężenia stałych składników krwi. Napój taki określa się jako izotoniczny. Powinien on zawierać 6–10% węglowodanów (izotonik przygotowany z MAX CARB: 100 g produktu na 1 litr wody). Rozważmy dwie sytuacje: zmieszania dwóch szklanek wody destylowanej i jednej z wodą i z olejem. W pierwszym przypadku bardzo szybko ciecze przenikają się i stają jednorodne. Tak właśnie zachowuje się napój izotoniczny w układzie pokarmowym. Momentalnie miesza się z krwią, dostarczając za jej pośrednictwem glukozę i wodę wraz ze składnikami mineralnymi do komórek, nie obciążając przy tym żołądka. W drugim przypadku ciecze niestety nie mieszają się – i tak się dzieje, gdy w czasie treningu bądź po jego zakończeniu przyjmujesz napój węglowodanowy o bardzo dużym stężeniu (np. gdy rozpuścisz 100 g MAX CARB w 100 ml wody – będzie to napój hipertoniczny, czyli o stężeniu znacznie przekraczającym to płynów ustrojowych). Niestety zalega on w żołądku, zamiast nawadniać komórki mięśniowe. Co więcej, przechwytuje resztki wody z ustroju do żołądka, by zmniejszyć stężenie przyjętego napoju. Osiągasz całkiem odwrotny skutek: zamiast nawadniać komórki mięśniowe, zabierasz im pozostałości wody, nie dopuszczając do procesów regeneracyjnych. Właściwa zawartość węglowodanów to nie jedyny warunek prawidłowego nawodnienia i szybkiego transportu składników energetycznych. Drugim jest właśnie obecność kluczowych 4 minerałów: Na, K, Mg, Ca. Jeżeli napój izotoniczny ma skutecznie uzupełniać energię w mięśniach, powinien zawierać te pierwiastki w następujących stężeniach (mg na litr gotowego napoju):

 

  • sód: 600–1000 mg (zazwyczaj jako chlorek sodu – wówczas będzie go więcej)
  • potas: 180–220 mg
  • magnez: min. 100 mg
  • wapń: min. 200 mg (zgodnie z zasadą, że powinno go być dwa razy więcej niż wapnia)

Teraz bacznie przyjrzyj się składowi własnego carbo, vitargo, napoju izotonicznego, które przyjmujesz na treningu. Właściwe stężenie elektrolitów i węglowodanów jest warunkiem absorpcji składników energetycznych i mineralnych przez organizm, co pozwoli na dalsze kontynuowanie wysiłku i zapewni prawidłową regenerację potreningową.

 

Koncentraty węglowodanowe firmy TREC NUTRITION

Wszystkie koncentraty węglowodanowe firmy TREC mają prawidłowe stężenie sódu, potasu, wapnia i magnezu!


MAX CARB

Kompozycja prostych i złożonych węglowodanów, z której, wg zapotrzebowania, możesz przyrządzić napój hipotoniczny, izotoniczny lub hipertoniczny. MAX CARB to nieodzowny składnik potreningowej regeneracji. Bezpośrednio po wysiłku, w zależności od jego intensywności i poziomu tkanki tłuszczowej, powinniśmy przyjąć 0,5–1 g MAX CARB na każdy kg masy ciała.

 

VITARGO ELECTRO-ENERGY
Kompozycja unikalnej formuły złożonych węglowodanów VITARGO i elektrolitów, która bez przeszkód miesza się z krwią i ekspresowo przenika do mięśni. Doskonale nadaje się podczas długotrwałych wysiłków, w czasie których uzupełnia energię bez zbędnych wyrzutów insuliny oraz jako składnik regeneracyjny po każdym wysiłku.

 

ISOFASTER
Specjalna kompozycja składników energetycznych i minerałów, dobrana tak, aby błyskawicznie i skutecznie nawadniać organizm. ISOFASTER nie tylko szybko gasi pragnienie i przeciwdziała odwodnieniu, ale także uzupełnia tracone wraz z potem elektrolity zapobiegając wyczerpaniu organizmu w trakcie ciężkiego i długotrwałego wysiłku.

 

RED FASTER
Wyjątkowy produkt łączący zalety napóju izotonicznego oraz aktywnych stymulatorów. RED FASTER zawiera substancje działające energetyzująco i przeciwzmęczeniowo (karnityna, inozyna, tyrozyna, tauryna, kofeina). Produkt niezastąpiony przed i w trakcie ciężkich treningów.

 

VITARGO SPEED-RECOVERY
Krok naprzód w zakresie kompleksowej regeneracji potreningowej. Unikatowa formuła łącząca węglowodany Vitargo® (uzupałniają zasoby glikogenu o 180% szybciej niż maltodextryny i dekstroza) oraz specjalną mieszankę łatwo wchłanialnych aminokwasów z hydrolizatu białka serwatki, L-glutaminę oraz niezbędne minerały i witaminy.

Data: 3 stycznia 2014 9595 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.