Brak produktów w koszyku

Oficjalny sklep internetowy TREC NUTRITION
Zaloguj się lub utwórz konto

Ekspert Trec Nutrition odpowiada
+48 71 795 81 70

Złóż zamówienie telefonicznie
Pn-Pt: 10:00 - 18:00

Livechat

Trec Nutrition

Dieta bez jedzenia, czyli jak głodówki wpływają na nasz organizm?

Trec Nutrition
Wróć do listy
 

Chwilowe posty

Każdy już pewnie słyszał o diecie bez glutenu, bez nabiały czy bez mięsnej. A co powiecie na dietę bez jedzenia? Ostatnio na popularności coraz bardziej zyskują diety z zastosowaniem chwilowych głodówek (intermitten fasting – IF). Jaki jest sens okresowej przerwy od jedzenia i czy ma to jakieś zastosowanie w walce o wymarzoną sylwetkę?


W niemalże każdej religii możemy znaleźć jakieś odniesienia do postu. Od Ramadanu, w który nakazuje powstrzymanie się od spożywania jakiegokolwiek jedzenia i napojów od świtu do zmierzchu aż do dobrze nam znanego chrześcijańskiego piątkowego postu – te religie, które przetrwały próbę czasu i istnieją na Ziemi od tysięcy lat nakazują zastosowanie postu. Jaka więc tkwi tajemnica w kilkunasto- lub nawet kilkudziesięcio godzinnej przerwie od jedzenia?


Nasz organizm ciągle pracuje. Nie ważne czy śpimy, pracujemy czy jesteśmy na treningu. W naszym ciele bezustannie zachodzą różne procesu, które zużywają mnóstwo energii. Najbardziej energochłonnymi procesami są myślenie i trawienie. Zrobić przerwę od myślenia, przynajmniej u większości osób, nie jest łatwo, lecz na intensywność pracy układu trawiennego mamy już wpływ.


Kiedy zastosujemy kilkunastogodzinny post nasz organizm będzie miał możliwość uporania się z całym pokarmem który zjedliśmy w ostatnim posiłku i dzięki temu będzie w stanie skupić się na innych procesach, które wcześniej przedkładał na dalsze miejsca, takie jak chociażby naprawa uszkodzonych komórek.

 

Zalety chwilowych głodówek

  • spadek masy ciała
  • zmniejszenie poziomu trójglicerydów
  • zmniejszenie poziomu homocysteiny i poziomu CRP – czynników świadczących o stanach zapalnych
  • zmniejszenie ciśnienia krwi

Mimo, że większość badań nad wpływem głodówek na organizm została przeprowadzona na zwierzętach, można śmiało wnioskować, że podobne pozytywne skutki będą miały miejsce u ludzi. Jedynym przeciwwskazaniem do stosowania głodówek może być podwyższony poziom kortyzolu. Jeśli czujemy, że balansujemy na granicy przetrenowania stosowanie głodówek może tylko pogorszyć sprawę. Jednakże we wszystkich pozostałych przypadkach chwilowe ograniczenie spożywanego jedzenia będzie miało pozytywne skutki.


Zastosowanie chwilowych głodówek szczególnie sprawdzi się u osób, które zamierzają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

 

 Rodzaje głodówek

Podejść do włączenia okresów bez jedzenia w nasze codzienne życie jest wiele. Niektóre wymagają naprawdę silnej woli i przemyślanej taktyki, a inne opierają się na bardzo przejrzystych zasadach. Oto przykładowe scenariusze chwilowych głodówek:
 
  •  16-8
  • Najpopularniejszy i najłatwiejszy sposób na zastosowanie postu. Polega na wybraniu 8 godzinnego okna w którym spożyjemy wszystkie zaplanowane na dany dzień posiłki, przeznaczając pozostałe 16 godzin na post.
  • post 24-godzinny
    Ta technika polega na wybraniu w tygodniu jednego lub dwóch dni podczas których ograniczymy się jedynie do spożywania płynów takich jak woda, kawa czy herbata bez cukru.
  • post wojownika
    Polega on na jedzeniu dziennie tylko jednego dużego posiłku. Daje nam to około 22 godzin bez jedzenia. Według niektórych odzwierciedla on sposób odżywiania naszych przodków w paleolicie.
  • cheatmeal + post
    Powyższa technika zaczyna się bardzo przyjemnie, bo od zjedzenia czego tylko chcemy. Po takiej uczcie następuje, trochę trudniejsza część – 36 godzinny post.
  • post falowy
    Polega na naprzemiennym ograniczeniu spożywanych kalorii o 80%, i jedzeniu według typowego schematu. Przykładowo jeśli na co dzień konsumujemy 2500 kalorii to w dni z postem ograniczymy się jedynie do 400-500 kalorii.
 

Najczęstsze błędy

 
Jak ze wszystkimi trendami, ogromna ilość znawców tematu, może powodować nadmiar (nie zawsze racjonalnych) informacji i skutkować błędnym zastosowaniem głodówek. W takim wypadku to co miało nam pomóc może jedynie zaszkodzić.
 
 
  1. Jedzenie czegokolwiek pomiędzy postami – fakt iż dajemy organizmowi szansę na odpoczynek poprzez zastosowanie głodówki, nie oznacza, że możemy jeść na co tylko mamy ochotę w okresie pomiędzy głodówkami.
  2. Bezczynność podczas postu – jeśli zdecydujemy się na 24 godzinny post w dzień wolny od pracy, wtedy już po 2 godzinach bezmyślnego krzątania się po domu jedyne o czym będziemy wstanie myśleć to jedzenie.
  3. Nadużywanie stymulantów – podczas głodówek możemy pić kawę lub inne napoje z małą zawartością kalorii. Jednak oparcie swojego postu na siedmiu szklankach czarnej kawy nie będzie najzdrowszym rozwiązaniem.
  4. Rzucanie się na głęboką wodę – zaczęcie swojej przygody z postem od razu od kilkudniowego postu będzie dla organizmu wielkim szokiem i obciążeniem.
 

Jak przetrwać swój pierwszy post?

  • pij dużo wody
    Duża ilość płynów spowoduje (chwilowe) poczucie sytości i pomoże w detoksykacji organizmu
  • pość podczas snu
    Jedząc wczesną kolację i kładąc się wcześnie spać otrzymamy 10-12 godzin bez jedzenia. Dzięki temu wystarczy zjeść późniejsze śniadanie i cieszyć się 14 godzinnym postem.
  • zaplanuj dzień
    Jeśli zadbamy o to, aby nasz mózg był ciągle zajęty, nie będziemy mieli czasu na myślenie o jedzeniu i odliczenie kolejnych godzin do upragnionego posiłku.
  • odpowiednie podejście
    Potraktuj głodówkę jako inwestycję w samego siebie. Zamiast traktować post jako karę potraktuj go jako chwilową przerwę od jedzenie, która w dłuższym okresie czasu pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie.
 

Zastosowanie głodówek w sporcie.

 Stosowanie długich głodówek nie jest najlepszym rozwiązaniem dla sportowców. Podczas analizy badań do niniejszego artykułu nie trafiłem na żadne badanie ukazujące wzrost osiągów sportowych po zastosowaniu głodówek. We wszystkich przebadanym przeze mnie przypadkach osiągi sportowe pozostały na tym samym poziomie lub się pogorszyły.
 

Sposób na dłuższe życie?

Głodówki cieszą się ogromnym powodzeniem w badaniach nakierowanych na wydłużenie życia. Udowodniono, że głodówki połączone z ograniczeniem liczby spożytych kalorii zwiększają aktywność fagocytów, przez co usuwają z organizmu niechcianych gości takich szkodliwe drobnoustroje. Malaje również stres oksydacyjny, co skutkuje zmniejszonym uszkodzeniem DNA, ale co najważniejsze zmniejsza się tempo kinazy mTOR co w konsekwencji prowadzi do wolniejszego skracania się telomerów – głównego czynnika regulującego tempo starzenia. Jakkolwiek zmniejszona kinaza mTOR skutkuje równocześnie wolniejszym przyrostem masy mięśniowej. Musimy więc wybrać czy chcemy dożyć sędziwego wieku z wątłymi ramionami czy cieszyć się 45 centymetrowym obwodem ramienia i umrzeć wcześniej.
 

Plan działania:

W najbliższy dzień wolny od treningu zaplanuj sobie solidną kolację, którą zjesz około godziny 20:00.

Następnego dnia śniadanie zjedz dopiero około godziny 10:00, a jeśli dasz radę o 12:00.

 
Data: 29 marca 2016 662 Odsłon Pozostaw komentarz Przejdź do komentarzy

Pozostaw komentarz
Brak komentarzy

 

Firma / O Trec Nutrition

Dążenie do osiągnięcia zdrowego, wysportowanego i sprawnego ciała stało się w ostatnich latach światowym trendem. Doskonała sylwetka i wysoka forma fizyczna nie jest tylko związana z intensywnym treningiem, ale również z racjonalnie przygotowaną dietą. Podstawowe znaczenie głównych makroskładników odżywczych znane jest już dość dobrze. Jednak nowo odkrywane funkcje białek, tłuszczów i węglowodanów w procesach budowania masy mięśniowej, wytwarzania energii i regeneracji potreningowej wciąż zaskakują wielu naukowców i dietetyków. Zapotrzebowanie sportowców wyczynowych, oraz trenujących rekreacyjnie na składniki pokarmowe jest znacznie większe i nie zawsze może być zaspokojone przez tradycyjną dietę.

 

Doświadczenia pokazują, że precyzyjna, odpowiednio dobrana suplementacja jest doskonałym wsparciem dla prawidłowo prowadzonego programu treningowego. Osiągnięcie wymarzonego celu staje się szybsze i łatwiejsze, gdy wspomagane jest najwyższej jakości preparatami, gwarantującymi pełne bezpieczeństwo stosowania. Firma TREC NUTRITION, przy współpracy z najlepszymi laboratoriami, technologami żywienia, lekarzami sportowymi oraz wybitnymi sportowcami, stworzyła ofertę produktów na najwyższym światowym poziomie. W ofercie znajdują się produkty wspomagające przyrost masy i siły mięśniowej, energetyzujące, redukujące tkankę tłuszczową, regenerujące aparat ruchowy oraz wzmacniające siły witalne organizmu. Sięgając po produkty naszej firmy mają Państwo pewność, że dostarczacie swojemu organizmowi tylko najlepszych składników odżywczych, w odpowiednich dla niego proporcjach.

 

Od początku istnienia TREC NUTRITION przykładał szczególną wagę do najwyższej jakości oferowanych produktów oraz pełnej ich zgodności z obowiązującym prawem żywnościowym. W chwili obecnej w firmie funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 22000 w zakresie „Produkcja, konfekcjonowanie i sprzedaż środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety”. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i produkcyjnej (GMP) w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, poziom bezpieczeństwa oferowanych wyrobów nie ustępuje nawet najsurowszym wymaganiom stawianym produkcji farmaceutycznej. Sprawność funkcjonowania firmy oraz nasza determinacja w tworzeniu i nieustannym doskonaleniu systemu zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności została potwierdzona certyfikatem przyznanym przez szwajcarską firmę SGS uznawaną za najlepszą na świecie w dziedzinie certyfikacji zakładów. Więcej informacji o wszystkich produktach znajdziecie Państwo na stronie www.trecnutrition.com oraz telefonicznie u naszych ekspertów pod nr tel. 071 795 81 70 lub pocztą elektroniczną: ekspert@trec.com.pl.

Regulamin programu lojalnościowego - "Premiujemy zakupy i aktywnych klientów"

  1. Ogólne informacje o programie lojalnościowym.
    Każdy zarejestrowany klient sklepu trec.pl za dokonane zakupy i aktywność otrzymuje punkty w programie lojalnościowym, które może wymieniać na produkty z naszej oferty podczas realizacji zamówień.

  2. Zasady naliczania punktów:
    • każde 1 zł wydane w naszym sklepie to zdobycie 1 punktu. 20 zdobytych punktów to 1 zł do realizacji w sklepie (punkty są naliczane od całkowitej wartości produktów w zamówieniu, bez kosztów wysyłki),
    • zarejestrowanie się na sklepie nowego klienta to 200 pkt. - 10 zł do wykorzystania na zakupy,
    • zapisanie się do newslettera 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy,
    • dodanie opinii o produkcie w serwisie www.trec.pl jak i serwisie Opineo.pl 100 pkt. - 5 zł do wykorzystania na zakupy (użytkownik może otrzymać punkty za maksymalnie 2 recenzje w ciągu dnia, po ich zaakceptowaniu przez administratora. Użytkownik może otrzymać tylko punkty za produkt który wcześniej zakupił na stronie sklepu).
  3. Weryfikacja punktów.
    Punkty za zamówienie przyznawane są po zamknięciu zamówienia przez administratora systemu lub po zaakceptowaniu przez niego recenzji. Maksymalny czas oczekiwania na zaakceptowanie recenzji to 2 dni. Punkty za zapisanie się do newslettera przyznawane są od razu po zapisaniu.

    Punkty oczekujące zostają zaliczone, gdy:
    • wiadomo, że dana transakcja została sfinalizowana, czyli zamówienie zostało opłacone, a zamówiony towar został wysłany do Klienta,
    • transakcja została sfinalizowana (zamówienie opłacone i zamknięte w systemie) w ciągu 14 dni od chwili złożenia zamówienia.
    Punkty oczekujące zostają anulowane, gdy:
    • nie doszło do transakcji (np. brak wpłaty),
    • kiedy administrator nie zaakceptował opinii o produkcie.
  4. Uwagi dodatkowe:
    • dla jednego Klienta może być prowadzone tylko jedno konto z punktami. Nie ma możliwości przekazania punktów innej osobie,
    • minimalna ilość punktów jaką Klient musi zdobyć na swoim koncie żeby móc je wykorzystać to 300 pkt.,
    • maksymalna ilość punktów to 4000 pkt. Po przekroczeniu salda punkty za kolejne zamówienia nie będa naliczane,
    • po wykorzystaniu części punktów saldo zostanie zmniejszone, punkty za kolejne zamówienia będą naliczane aż do ponownego uzyskania salda maksymalnego,
    • jeśli przy zamówieniu któryś z produktów został opłacony za pomocą punktów wtedy za całość zamówienia punkty nie są przyznawane,
    • jeśli w zamówieniu znajdują się produkty objęte będące już w promocji (np. obniżona cena specjalna) lub zamówienie objęte jest inną regułą promocyjną, punkty za takie zamówienie, również nie są przyznawane,
    • użycie jakiegokolwiek kodu rabatowego, także zwalnia zamówienie z naliczania za nie punktów,
    • program nie obowiązuje w przypadku zamówień realizowanych do dnia 18 października 2013,
    • sklep trec.pl zastrzega sobie prawo do zmiany warunków w programie lojalnościowym.

[X]

Strona wykorzystuje pliki cookie, które przechowywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w Swojej przeglądarce.
Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.