-15% NA WSZYSTKO
Wpisz kod: CEL2022 Masz tylko: 
0
MENU

Białko serwatkowe WPC Co to jest białko serwatkowe? Białko serwatkowe to zbiór białek występujących w serwatce, produkcie ubocznym produkcji sera. Białko serwatkowe to rozpuszczalna w wodzie część mleka. Jako dodatek jest sprzedawany w postaci suchego proszku o różnych poziomach przetwarzania, które wpływają na to, jak skoncentrowane jest źródło białka i jak szybko jest wchłaniane. Jakie korzyści daje białko serwatkowe? Jest to wysokiej jakości, dobrze przyswajalne źródło białka, które jest bardzo przydatne w celu uzupełnienia zapotrzebowania na ten makroskładnik w codziennej diecie. Jego zalety obejmują korzyści wynikające ze zwiększonego spożycia białka w ogóle, takie jak zwiększenie przyrostu mięśni w połączeniu z treningiem oporowym, ograniczenie utraty mięśni podczas diet niskokalorycznych oraz umiarkowanie ograniczający przyrost tłuszczu w okresach nadmiernego spożycia kalorii. Efekty te nie są wyłączne dla białka serwatkowego, ale prawdopodobnie będą bardziej skuteczne niż większość innych źródeł białka. Rodzaje białek serwatkowych Wśród suplementów zawierających białko serwatkowe możemy wyróżnić 3 jego odmiany: Koncentrat białka serwatkowego (WPC) np. WHEY 100, BOOSTER Whey Protein – białko charakteryzujące się niskim poziomem tłuszczu i laktozy. Zawartość protein zależy od koncentracji białka. Zwykle wynosi ona ok 70-80% czystego białka. Izolat białka serwatkowego (WPI) np. ISOLATE 100 – przy jego wytwarzaniu usuwa się wszelki tłuszcz i laktozę. Jest to najczystsza postać w jakiej występuje białko serwatkowe. Koncentracja białka w izolacie wynosi minimum 80-85%. Hydrolizat białka serwatkowego (WPH) – koncentrat białka poddany częściowej hydrolizie. Dzięki czemu posiada najwyższy współczynnik wchłanialności. Łatwo się trawi i zmniejsza możliwość wystąpienia alergii, dlatego często jest stosowany przy suplementacji niemowląt. Jakie skutki uboczne może spowodować białko serwatkowe? Serwatka nie uszkadza wątroby ani nerek, ale może zaostrzyć istniejące wcześniej uszkodzenia. Osoby z uszkodzonymi wątrobami lub nerkami powinny zachować ostrożność podczas przejścia na diety wysokobiałkowe bez pomocy lekarza.

Białko serwatkowe

Białko serwatkowe to jeden z najczęściej wybieranych suplementów diety stosowanych przez sportowców, zwłaszcza kulturystów. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ białko jest niezbędne do budowania masy mięśniowej oraz procesów regeneracyjnych po intensywnym treningu. Składnik ten zasługuje jednak na uwagę również wśród osób, które poszukują skutecznego sposobu na uzupełnienie swojej diety w białko. Nasze odżywki to grupa starannie wyselekcjonowanych produktów, które sprostają oczekiwaniom osób aktywnych fizycznie.

Czym jest koncentrat białka serwatkowego?

Jeszcze nie tak dawno białko serwatkowe było uznawane za zwyczajny produkt uboczny powstający podczas produkcji serów. Z czasem odkryto jednak jego cenne właściwości, wśród których uwagę badaczy przykuwała szczególnie wysoka zawartość protein bioaktywnych. W efekcie odżywki białkowe bazujące na serwatce stały się ważnym składnikiem preparatów dla sportowców oraz osób, które poszukują sposobu na wzbogacenie swojej diety w dodatkowe aminokwasy.

Według definicji serwatka to funkcjonalne białko mleka krowiego, które sanowi blisko 20% wszystkich białek obecnych w tej substancji. Pozostałe 80% przypada na kazeinę. Jak wspomnieliśmy, serwatka stanowi produkt uboczny powstający podczas produkcji serów twardych, miękkich oraz twarogów. W praktyce jest to ciecz, która pozostaje po ścięciu mleka krowiego.

W skład białka serwatkowego w 75% wchodzą albuminy, takie jak alfa-laktoalbumina (alfa-LA) i albumina surowicy wołowej (BSA). Dodatkowo można tutaj znaleźć beta-laktoglobulinę (beta-LG), immunoglobuliny, laktoferynę, laktoperoksydazę oraz lizozym.

Rodzaje białka serwatkowego i ich charakterystyka

Wśród dostępnych w naszym sklepie preparatów bazujących na białku serwatkowym można znaleźć:

  • koncentrat białka,
  • izolat białka,
  • hydrolizat białka.

Koncentrat białka serwatkowego (WPC) to produkt o zawartości białka na poziomie od 30 do 80%. Odżywki te dzieli się na 3 grupy:

  1. o niskiej zawartości białka - do 45%,
  2. o średniej zawartości białka - do 60%,
  3. o wysokiej zawartości białka - powyżej 60%, maksymalnie do 80%.

Izolat białka serwatkowego (WPI) to preparat o zawartości białka przekraczającej 80%.

Hydrolizat białka serwatkowego (WPH) powstaje podczas celowych enzymatycznych modyfikacji białka serwatkowego. W praktyce zostaje ono poddane procesom wstępnego rozkładu, dzięki czemu część wiązań pomiędzy aminokwasami zostaje zerwana, a samo białko jest łatwiej przyswajalne. Hydrolizaty charakteryzują się konkretnym i ściśle określonym składem peptydowym, dzięki czemu są wykorzystywane w produkcji żywności specjalnego przeznaczenia, np. odżywek dla sportowców, odżywek dla niemowląt i dzieci z alergiami pokarmowymi, a także dla osób mających problemy z trawieniem białek, w tym osób starszych.

Koncentrat WPC ma wiele zalet, wśród których na szczególną uwagę zasługują:

  • wysoka przyswajalność,
  • doskonały aminogram (skład aminokwasowy),
  • wysoka zawartość BCAA i L-glutaminy,
  • niewielka ilość tłuszczu w składzie.

Dlaczego białko dobrej jakości jest tak ważne dla organizmu?

WPC to doskonałe źródło aminokwasów, które pełnią szereg istotnych funkcji w organizmie. Pełnowartościowe białko jest niezbędne do:

  • syntezy białek ustrojowych łącznie z białkami mięśniowymi,
  • budowy kości, tkanek, narządów i mięśni,
  • regulowania funkcjonowania organizmu, ponieważ wchodzą w skład przeciwciał, enzymów i hormonów,
  • wzrostu i naprawy tkanek,
  • regulowania procesów metabolicznych,
  • regulowania gospodarki wodnej, co zawdzięczają zdolności wiązania wody,
  • regulowania gospodarki kwasowo-zasadowej - pełnią funkcję buforu,
  • transportu niektórych substancji, np. żelaza

Jak stosować białko serwatkowe?

Odżywka białkowa to jeden z najczęściej wybieranych suplementów diety przez sportowców, zwłaszcza kulturystów. Produkty te stosuje się o różnych porach dnia, w zależności od potrzeb. Wyjątkiem są hydrolizaty białka, których nie należy stosować na noc. Idealną porą na białko serwatkowe jest czas bezpośrednio przed oraz po treningu. Dostawa aminokwasów pozwala przyspieszyć regenerację mięśni po treningu, a także pozytywnie wpływa na budowanie masy mięśniowej.

Białko serwatkowe należy dawkować zgodnie z zaleceniami producenta, pamiętając o dostosowaniu kolejnych porcji do rytmu dnia oraz czasu treningu. Zalecana porcja protein to 1,4-2 g białka serwatkowego na kilogram masy ciała na dobę, przy czym górne wartości dotyczą osób wykonujących wymagające treningi siłowe i wytrzymałościowe.

Białko serwatkowe - na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Stosowanie suplementów białkowych whey protein to idealny wybór nie tylko dla sportowców. Białko serwatkowe sprawdza się również:

  • u rekonwalescentów po urazach mięśni,
  • u osób niedożywionych,
  • u wegetarian, którzy nie dostarczają wraz z dietą odpowiedniej ilości tego składnika,
  • u osób starszych,
  • u osób dbających o zdrową, prawidłowo zbilansowaną dietę.

W takich przypadkach stosowanie białka wymaga indywidualnego dostosowania porcji zgodnie z wytycznymi podanymi przez producenta, dietetyka lub lekarza.

Co więcej, stosowanie białka serwatkowego wspomaga odchudzanie. Działanie preparatu whey protein w tym przypadku polega na zwiększaniu uczucia sytości, co ogranicza spożywanie kalorycznych potraw i przekąsek. Serwatkowe białko u osób odchudzających się najlepiej stosować przed posiłkiem, co pozwoli ograniczyć wielkość przyjmowanych porcji.

Zgodnie z rekomendacjami specjalistów, nie ma przeciwwskazań, aby białko serwatkowe było wykorzystywane przez kobiety ciężarne i karmiące, a także dzieci. Decyzję o stosowaniu tego typu produktów warto jednak wcześniej skonsultować z lekarzem lub dietetykiem, którzy pomogą dobrać odpowiednią dawkę produktów na bazie serwatki.

Z czym można łączyć białko serwatkowe?

W naszym sklepie dostępne są zarówno różne rodzaje smakowego białka serwatkowego, jak i produkty neutralne w smaku, dzięki czemu każdy znajdzie tutaj rozwiązanie dla siebie. Suplementy aminokwasowe najczęściej występują w formie praktycznych proszków, które można rozpuścić w wodzie, mleku lub napoju roślinnym. Białko serwatkowe występuje w formie czystej lub w formie suplementów wzbogaconych, np. z dodatkiem węglowodanów, magnezu, guarany, kakao czy wanilii.

Zróżnicowane wersje smakowe whey protein pozwalają tworzyć niecodzienne przepisy na smaczny i pożywny posiłek. Do koktajlu białkowego można przykładowo dodać jogurt naturalny, świeże lub suszone owoce, a także nasiona i orzechy. Białko serwatkowe w formie proszku można również dosypać do ciasta na naleśniki, gofry lub placki. W ten sposób można przygotować przepyszny posiłek, a jednocześnie zadbać o odpowiedni skład codziennej diety.

Czy białko serwatkowe jest bezpieczne?

Stosowanie białka serwatkowego u osób chcących poprawić swoje wyniki sportowe jest bezpieczne pod warunkiem, że stosujemy się do ilości zaleconych przez producenta. Produkty bazujące na serwatce są naturalne, pełnowartościowe oraz odżywcze, dlatego warto korzystać z ich właściwości prozdrowotnych.

Koncentraty białka serwatkowego nie są wskazane dla osób z nietolerancją laktozy. W takiej sytuacji lepiej sięgnąć po inne rodzaje białka jak izolaty lub hydrolizaty. Świetną alternatywą są również suplementy bazujące na białku pochodzenia roślinnego o właściwym składzie aminokwasowym. Najczęściej spotykane preparaty wegańskie bazują na białku sojowym lub aminokwasach wyodrębnionych z fasoli.

Sprawdź ofertę naszego sklepu i wybierz dla siebie najlepsze białko serwatki lub odżywki z dodatkiem węglowodanów - idealne podczas intensywnych treningów. W naszej ofercie znajdziesz szeroką paletę produktów o smaku kremowym, cappuccino, czekoladowym, marcepanowym, karmelowym, piernikowym, kokosowym, szarlotkowym, masła orzechowego, a nawet słonego karmelu.