$module: mpblog
$controller: index
$action: post
19 września 2017

Energia i koncentracja - skuteczna suplementacja

Energia i koncentracja - skuteczna suplementacja

Suplementy zwiększające poziom energii i koncentracji.

Sport, praca i codzienna aktywność wymagają od naszego organizmu maksymalnej mobilizacji. Aby sprostać różnorodnym zadaniom, mózg musi pracować bardzo szybko i nieustannie przekazywać impulsy nerwowe do komórek w całym organizmie. Czasami jednak nawet najlepsza maszyna traci wydajność. Pojawia się zmęczenie, które jest normalną odpowiedzią układu nerwowego na nadmiar zadań. Warto wtedy sięgnąć po substancje zwiększające wydolność naszego mózgu i podwyższyć tym samym swoją produktywność i efektywność.

Główne funkcje:

  • zwiększona wydajność pracy
  • polepszona zdolność koncentracji
  • wzrost energii
  • łatwiejszy proces zapamiętywania

Suplementy na pobudzenieMózg oprócz analizy ogromnej liczby danych, które docierają do niego za pośrednictwem zmysłów, nadzoruje skurcze aż 640 mięśni szkieletowych. Ruch nawet najmniejszego z nich wymaga złożonego systemu kontroli. Do jego funkcjonowania niezbędne jest sprawne przesyłanie informacji w obrębie układu nerwowego. Ma to ogromne znaczenie w wielu sportach, w których szybkie skurcze mięśni pozwalają osiągnąć niezbędną do zwycięstwa przewagę, tj. w sportach walki, grach zespołowych, lekkiej atletyce.

W przyrodzie występuje bardzo wiele naturalnych substancji, które zwiększają możliwości psychofizyczne organizmu. Zarówno w formie naturalnej jak i syntetycznej elementy takie, jak kofeina, lecytyna czy żeń-szeń pozytywnie oddziałują na nasz układ nerwowy zwiększając umiejętność koncentracji, poprawiając pamięć czy pobudzając kreatywność. Pod ich wpływem ustępuje zmęczenie, czujemy nagły przypływ energii i jesteśmy w stanie wydłużyć naszą aktywność nawet podczas monotonnych czynności czy w godzinach nocnych. Od lat prowadzono badania naukowe nad zastosowaniem wyizolowanych z żywności składników w różnych dyscyplinach sportowych, jak i w codziennym życiu.

Kofeina i guarana

Spośród wszystkich substancji modulujących nasze zdolności psychofizyczne najbardziej znana jest – występująca w ziarnach kawy, guarany czy liściach herbaty – kofeina. Należy ona do bogatej grupy roślinnych alkaloidów. Działanie tego składnika na organizm jest szybkie i silne dlatego zyskał on taką popularność na całym świecie. Jest on wyłapywany z przewodu pokarmowego do krwiobiegu i bardzo szybko przenika przez barierę krew-mózg. W centralnym układzie nerwowym kofeina konkuruje z adenozyną o specyficzne receptory i trwale je blokuje, hamując przenoszony przez tę substancję sygnał o zmęczeniu. Innymi słowy kofeina przez jakiś czas nie pozwala organizmowi czuć zmęczenia. Ten niezwykły alkaloid zwiększa również produkcję hormonów (głównie adrenaliny), stymulując układ krwionośny i oddechowy do intensywniejszej pracy oraz przyspieszając proces spalania tłuszczu. Kofeina, aktywując metabolizm lipidów, ogranicza rozkład glikogenu w trakcie wysiłku, natomiast po jego zakończeniu nasila jego resyntezę nawet o 60%. Dzięki temu jej stosowanie przed treningami zwiększa poziom siły, wytrzymałości oraz niezbędnej do skurczów mięśniowych, energii. Suplement zawierający kofeinę pozwoli nam ćwiczyć dłużej i intensywniej oraz wspomoże proces regeneracji. Jeśli zależy Wam na natychmiastowym pobudzeniu, sięgnijcie po produkty zawierające najczystszą postać kofeiny –kofeinę bezwodną. Natomiast, jeśli zależy Wam na długotrwałym i nieco łagodniejszym pobudzeniu, spróbujcie preparatów, w składzie których występuje ekstrakt guarany. Zawarta w nim kofeina uwalnia się nawet przez kilka godzin. Oczywiście, na rynku spotkać można także produkty zawierające obydwie formy tego alkaloidu. Jeśli chodzi o dawkę, ze względu na zróżnicowany stopień wrażliwości na kofeinę, zaleca się indywidualny jej dobór – przeciętnie jest to 100 do 300 mg dwa razy dziennie.

Żeń-szeń

Okazało się, że spożycie ekstraktu z żeń-szenia pozwala zwiększyć poziom sił witalnych, polepszyć koncentrację i stanowi remedium na problemy z niskim poziomem libido u mężczyzn. Spośród 13 rodzajów rośliny za najskuteczniejsze i najbezpieczniejsze w stosowaniu uznaje się żeń-szeń koreański (Panax ginseng) i amerykański (Panax quinquefolium). Zawierają one niezwykle aktywne składniki zwane ginsenozydami, które zwiększają możliwości psychofizyczne organizmu i odporność na czynniki stresowe. Substancje występujące w korzeniu rośliny są więc naturalnymi adaptogenami – ułatwiają organizmowi przystosowywanie się do zmieniających się warunków środowiskowych. W przypadku sportowców, może to być na przykład cykliczne modyfikowanie obciążeń treningowych czy start w ważnych zawodach. Należy pamiętać, że produkty zawierające żeń-szeń należy stosować nieprzerwanie przez okres nie dłuższy, niż 3 miesiące. Po tym czasie należy zrobić mniej więcej 4-tygodniową przerwę.

Tyrozyna i tauryna

Nie tylko składniki o bezpośrednim działaniu psychostymulującym pozwalają zwiększyć możliwości wysiłkowe i produkcję energii. Każdy wie, że aminokwasy budują białka, wspomagają regenerację mikrouszkodzeń włókien mięśniowych czy poprawiają bilans azotowy organizmu. Okazuje się jednak, że niektóre z nich mają także dodatkowe funkcje. Najciekawsze jest w tym względzie działanie L-tyrozyny i tauryny. Te dwa aminokwasy są niezbędne dla sprawnej pracy całego układu nerwowego oraz do wytwarzania hormonów sterujących produkcją energii. L-tyrozyna to niezwykle ważny prekursor w biosyntezie dopaminy, adrenaliny, noradrenaliny i hormonów tarczycy. Aminokwas ten nie tylko wspomaga produkcję ważnego neuroprzekaźnika, pozwalając na sprawny przesył informacji między neuronami, ale także jest źródłem hormonów nadzorujących w organizmie reakcje energotwórcze. Suplementacja tym składnikiem zapewnia stabilne pobudzenie oraz zabezpiecza przed skutkami długotrwałego stresu, którego przykładem może być ciężki trening. Zaleca się podawanie od 0,6 do 2 g L-tyrozyny w porcjach podzielonych.

Tauryna działa dwutorowo. Po pierwsze, podana wraz z kofeiną zwiększa jej działanie stymulujące. Po drugie, umożliwia efektywną biosyntezę neuroprzekaźników w synapsach nerwowych. Dzięki temu informacja między mózgiem, a mięśniami przesyłana jest szybciej. Dodatkowym atutem przemawiającym za stosowaniem tauryny przed długimi treningami jest jej działanie przeciwzmęczeniowe i pobudzające. Przez ograniczanie uwalniania serotoniny hamuje ona wysyłany z mózgu sygnał o zmęczeniu, umożliwiając kontynuację wysiłku bez zmniejszania jego intensywności. Zaleca się jej suplementację od 1 do 3 g w ciągu dnia – najlepiej w podzielonych dawkach.

Lecytyna i L-teanina

Proces zapamiętywania jest niezwykle skomplikowany, ponieważ istnieje bardzo wiele czynników wpływających na pracę mózgu. Zbudowana z choliny i inozytolu lecytyna wpływa korzystnie na stabilizowanie błon komórek układu nerwowego. To niezbędny składnik strukturalny mózgu i nerwów. Cholina wykorzystywana jest do produkcji bardzo ważnego neuroprzekaźnika – acetylocholiny. Badania naukowe wykazują, że osoby spożywające duże ilości lecytyny odnotowują wyraźną poprawę zdolności kognitywnych, w tym szybkości zapamiętywania. Warto ją wybrać w postaci płynnej, która lepiej się wchłania – jej naturalnym źródłem są np. nasiona soi. Ciekawe właściwości ma także występujący naturalnie w zielonej herbacie aminokwas – L-teanina. Składnik ten wykazuje działanie harmonizujące na pracę układu nerwowego i mózgu. Pod jego wpływem zwiększa się aktywność fal alfa w korze mózgowej, co minimalizuje wpływ stresu na organizm.

Stackowanie

RED FASTER + HERBAL ENERGY

Połączenie idealne na przedtreningowe pobudzenie. Zawartość węglowodanów i kofeiny w RED FASTER zapewni szybkie źródło energii na treningu, a różne formy żeńszenia w HERBAL ENERGY zmniejszą wydzielanie kortyzolu po treningu, chroniąc przez to nasze mięśnie.

VITAL(X)PACK

Potężne zestawienie tych suplementów będzie idealnym rozwiązaniem w dniu zawodów lub na początku intensywnego dnia pracy. Połączenie kwasów tłuszczowych omega 3 z dawką witamin oraz dużą dawką l-argininy sprawi, że nasz umysł i organizm będą pracowały na najwyższych obrotach.

Ciekawostka

Guarana posiada szereg prozdrowotnych właściwości, np. stymuluje wydzielanie kwasu solnego w żołądku i jest pomocna w walce z problemami pokarmowymi jak wzdęcia, chroniczne zaparcia, biegunki, nietolerancje pokarmowe, posiada działanie moczopędne, zwiększa odporność oraz odtruwa organizm. Guaranę można stosować w połączeniu z kofeiną i tyrozyną, co będzie potęgować działanie guarany.