Ustaw kierunek malejący

Twój wybór:

  1. Usuń ten produkt Glutamina
31 Odżywki i suplementy

Aminokwasy

  • Kategorie
  • Filtruj/Sortuj

AMINOKWASY ROZGAŁĘZIONE (BCAA) I L-GLUTAMINA

BCAA G-FORCE

(5)
Od 64,00 zł

Stymulacja procesu budowy białek mięśniowych

GLUTAMINE HIGH SPEED

Od 49,00 zł

Kompleks BCAA i L-glutaminy dla lepszej regeneracji po treningu

CROSSTREC BCAA BOX

(4.67)
Od 3,20 zł

AMINOKWASY ROZGAŁĘZIONE (BCAA) I L-GLUTAMINA

BCAA G-FORCE 1150

(4.97)
Od 13,00 zł

Zaawansowany kompleks glutaminy, BCAA i wit. B6 w kapsułkach

BELTOR - GLUTABOLD

Od 45,00 zł

Zaawansowany kompleks glutaminy, BCAA i wit. B6

BELTOR - GLUTABOLD

(5)
Od 49,00 zł

Przyspiesz regenerację po treningu

AMINOMAX 6800

(4.94)
Od 10,00 zł

L-glutamina w formie naturalnego peptydu w proszku

PEPTIDE GLUTAMINE

Od 42,00 zł

L-glutamina w formie naturalnego peptydu

PEPTIDE GLUTAMINE 1000

85,00 zł

Mikronizowana L-glutamina wraz z tauryną w proszku

L-GLUTAMINE MICRONIZED T6

(5)
64,00 zł

Czysta L-glutamina w proszku

L-GLUTAMINE POWDER

Od 59,00 zł

Matrix L-glutaminy i N-acetyl L-glutaminy w proszku

L-GLUTAMINE XTREME

(5)
Od 49,00 zł

Jaka jest różnica między odżywkami białkowymi a aminokwasami?

Wiele osób traktuje białko i aminokwasy jako tą samą klasę suplementów. Zazwyczaj wynika to z przekonania, że skoro białko zbudowane jest z aminokwasów to można je traktować wymiennie. Tak naprawdę aminokwasy odżywki oraz produkty białkowe mają całkiem inne przeznaczenie i są odmiennie metabolizowane w organizmie.
Najważniejsze różnice między aminokwasami i białkami:

  • Białko wymaga trawienia zaś aminokwasy nie
  • Białko to złożona struktura zbudowana z aminokwasów połączonych wiązaniami peptydowymi. Wymaga ono skomplikowanych procesów trawiennych w układzie pokarmowym, które sprowadzają białko do elementarnej postaci aminokwasów. Aminokwasy odżywki nie wymagają trawienia. 
  • Białko przyswaja się dłużej od aminokwasów 
  • Aminokwasy z strawionego białka trafiają do krwi w zróżnicowanym czasie, uzależnionym od źródła białka, obróbki kulinarnej. Dla przykładu białka serwatkowe wymagają około 30 minutowego trawienia. Mięso wołowe możemy czuć na żołądku nawet w 3 godziny po zjedzeniu. Aminokwasy ekspresowo przechodzą przez układ pokarmowy i są wchłanianie do krwiobiegu, skąd wraz z krwią są transportowane po całym organizmie
  • Trawienie białka to wydatek energetyczny dla organizmu, który nie jest ponoszony w przypadku metabolizmu aminokwasów odżywek 
  • Trawienie białka wymaga czasu ale także energii niezbędnej chociażby do produkcji enzymów. Metabolizm aminokwasów nie naraża ustroju na żadne koszty. 
  • Nadmiar białka w diecie może zakwaszać, aminokwasy potrafią wręcz odkwasić organizm 
  • Białko może uczulać, wywoływać alergię, aminokwasy odżywki nie!

Jakie są rodzaje aminokwasów?

Aminokwasy generalnie dzielimy na proteogenne i nieproteogenne. Te pierwsze wchodzą skład białek ustrojowych człowieka. Aminokwasy nieproteogenne nie budują białek ustrojowych, ale niektóre z nich odgrywają w organizmie ważne funkcje np. tauryna.
Aminokwasów wchodzących w skład białek ustrojowych człowieka jest 20 – 23. Możemy sobie je przyrównać do cegiełek, jakie ustrój będzie wykorzystywał w procesach syntezy własnych białek, które spełniają szerokie spektrum funkcji. Z aminokwasów zbudowane są mięśnie, aminokwasy wpływają na równowagę kwasowo – zasadową (odkwaszanie), odpowiadają za odporność organizmu, Aminokwasy protegenne dzielą się na dwie ważne grupy:

  • aminokwasy niezbędne (esencjalne, egzogenne) - to 8 aminokwasów, których organizm nie potrafi samodzielnie syntetyzować, stąd ich źródłem musi być dieta lub suplementacja 
  • aminokwasy względnie niezbędne (arginina, histydyna) – aminokwasy, które organizm produkuje, ale w niektórych okresach życia (np. intensywny rozwoju, regeneracja, ciężki wysiłek fizyczny) produkcja własna okazuje się niewystarczająca i wymaga uzupełniania w diecie lub pod postacią zbilansowanej suplementacji
  • zbędne (nieesencjonalne, endogenne) – pozostałe aminokwasy, które organizm może samodzielnie syntetyzować. 

Tyle o aminokwasach mówi nauka o żywieniu. Przy okazji kolejnego pytania przedstawimy najważniejsze grupy aminokwasów odżywek.

Które aminokwasy wybrać?

Najważniejsze grupy aminokwasów trec:

  1. Aminokwasy zawierające pełne spektrum aminokwasów ( z obowiązkową zawartością grupy niezbędnych) – np. Aminomax 6800, Amino 4500. Warto je uwzględnić w codziennej suplementacji gdy zależy nam na zwiększeniu przyswajania białka, utrzymaniu dodatniego bilansu azotowego, który stanowi bazę do wystąpienia anabolizmu mięśniowego. Porcję Aminomax 6800 można przyjmować nawet przed każdym posiłkiem, szczególnie gdy nie mieliśmy czasu zbilansować ich i obawiamy się, że nie dostarczymy wymaganej ilości białka do organizmu. 
  2. Aminokwasy wysiłkowe – glutamina np. Glutamina high speed, Glutamina extreme, Glutamina T6 Glutamina to królowa aminokwasów, szczególnie gdy ciężko trenujesz. Tego aminokwasu potrzebuje cały organizm, a szczególnie mięśnie. Glutamina odpowiada za dodatni bilans azotowy, umożliwia syntezę innych aminokwasów z grupy endogennych. Jeżeli w organizmie nie będzie wystarczająco dużo glutaminy, organizm będzie rozkładał wszystkie aminokwasy (najwięcej będzie pochodziło z Twoich mięśni co to oznacza katabolizm!) po to by uzyskać bezpieczny poziom tego aminokwasu.
  3. Aminokwasy wysiłkowe – aminokwasy rozgałęzione BCAA (leucyna, walina, izoleucyna) np. BCAA high speed, BCAA xtank 

BCAA to nieodłączny kompan glutaminy. BCAA i glutamina to najważniejsze aminokwasy okołowysiłkowe, które często występują razem np. jako aminokwasy trec BCAA G – force.

Najważniejsze funkcje aminokwasów BCAA:

  • Stanowią główny budulec białek mięśniowych – dlatego nie może tych aminokwasów zabraknąć w codziennej suplementacji (szczególnie rano oraz przed i po treningu) osób budujących masę mięśniową. Przyjmowanie BCAA okołowysiłkowo zabezpiecza mięśnie przed katabolizmem oraz stwarza warunki do wystąpienia środowiska anabolicznego. 
  • Ta trójka aminokwasów jest mocno zaangażowana w energetykę wysiłków tlenowych (np. biegi). Z tego względu zaleca się suplementację aminokwasami BCAA w wysiłkach długotrwałych o umiarkowanej intensywności. 
  • Silna stymulacja anaboliczna – to główna zasługa jednego z aminokwasów należących do BCAA – leucyny. Dlatego jej dodatkową porcję pod postacią Leucine Fusion lub produktu BCAA o wysokiej zawartości leucyny np. BCAA 4-1-1 high speed warto uwzględnić szczególnie w porze potreningowej.

Sprawdź najpopularniejsze rodzaje aminokwasów: BCAA, EAA, Glutamina, Leucyna.