DARMOWA DOSTAWA → od 50 zł

570-702-570 MESSENGER

$module: mpblog
$controller: index
$action: post
Trec Team 6 czerwca 2019

Czy białko buduje masę mięśniową?

Białko to podstawowy element budulcowy naszych mięśni. Przy budowaniu masy mięśniowej najważniejszym aspektem jest utrzymywanie odpowiednich bilansów składników pokarmowych i uzupełnianie niedoborów. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie dostarczyć dobrego jakościowo źródła protein. Wówczas świetnym rozwiązaniem może być odżywka białkowa.

białkoBiałko - podejście fizjologiczne

Zacznijmy od tego, że pod kątem fizjologicznym białko jest elementem budulcowym naszych tkanek. W tym oczywiście tkanki mięśniowej czy łącznej. Jest zarazem jednym z kluczowych składników pokarmowych, którego odpowiednie ilości w dużym stopniu warunkują kształtowanie sylwetki. Faktem jest, że sportowcy z racji wzmożonej aktywności fizycznej, wykazują zwiększone zapotrzebowanie na składniki pokarmowe, witaminowo – mineralne i inne elementy odżywcze. Przemiana materii przyspiesza, zaś my potrzebujemy zarówno energii do kontynuowania wysiłku, jak i transporterów czy właśnie budulca. Wysiłek fizyczny powoduje uszkodzenia struktur białkowych, które następnie muszą zostać odbudowane. Następstwem odbudowy jest wzmocnienie i pogrubienie włókien mięśniowych, dzięki czemu – z czasem – zwiększeniu ulega zarówno objętość samych mięśni, jak też parametry fizyczne.

Dodatni bilans kaloryczny wraz z dostępnością materiału budulcowego stwarza optymalne warunki do zwiększania masy naszych mięśni. Zadaniem protein jest między innymi utrzymanie przewagi procesów anabolicznych nad katabolicznymi (degradacja). Niedostatek białka w diecie powoduje „spadki mięśniowe” w postaci nasilonej degradacji włókien mięśniowych – wzmożony katabolizm. Zatem spożywanie ich w odpowiednich ilościach będzie pozytywnie działało na anabolizm, regenerację i ograniczanie rozpadu. Nie tylko możemy doprowadzić do zbudowania solidnej masy, ale również utrzymanie wypracowanej formy fizycznej.

Białko a budowanie masy mięśniowej

Budowanie masy mięśniowej jest procesem złożonym. Nie można zatem powiedzieć, że przyjmowanie odpowiedniej ilości protein zagwarantuje realny wzrost. Do prawidłowego metabolizmu, organizm potrzebuje jeszcze innych elementów. Do podstawowych elementów kształtowania sylwetki zaliczymy też nadwyżkę kaloryczną, bodźce treningowe i optymalną regenerację. Niemniej jednak bez udziału dostarczenia odpowiedniej ilości białka, nasz cel również nie zostanie zrealizowany. W skrócie, należy zadbać o: utrzymanie bilansu, uzupełnienie ewentualnych braków, energię do działania oraz przewagę anabolizmu nad katabolizmem.

Ilość białka w diecie należy dobrać indywidualnie do swoich potrzeb i stanu organizmu. Badania potwierdzają, że składnik wpływ na zachowanie suchej masy mięśniowej i nasilenia syntezy białek (w tym mięśniowych). Zatem czy białko buduje masę mięśniową? Owszem, ale przy jednoczesnym zadbaniu o inne aspekty, wpływające na rozwój sylwetki. Pamiętajmy, że organizm potrzebuje różnych składników, w tym energii, aby uporać się odpowiednio z dostarczonymi składnikami budulcowymi. Jest podstawowym i nieodzownym elementem, ale nie jedynym.