Kwas asparaginowy (DAA) - właściwości, działanie, zastosowanie w sporcie

Kwas asparaginowy (DAA) - właściwości, działanie, zastosowanie w sporcie

Suplementacja

24 czerwca 2024, Redakcja Trec

Na rynku dostępnych jest mnóstwo produktów, których zadaniem jest zwiększyć produkcję testosteronu. Suplementy diety bazują zazwyczaj na naturalnych związkach pochodzenia roślinnego. DAA, czyli kwas D-asparaginowy, to jednak aminokwas o charakterze kwasowym, skręcający płaszczyznę światła spolaryzowanego w prawą stronę. Brzmi to skomplikowanie, jednak stąd w jego nazwie literka "D". Pierwszy raz został wyizolowany ze szparagów. Związek ten występuje naturalnie w organizmie ludzkim zarówno w przysadce mózgowej, jak i jądrach. Można znaleźć go również w pożywieniu. Dlaczego stworzono suplement diety zawierający kwas D-asparaginowy DAA, jaki jest jego wpływ na nasz organizm oraz ile należy go spożywać, aby efekty suplementacji były maksymalne?

Właściwości kwasu d-asparaginowego

DAA (kwas d asparaginowy) zaliczany jest do grupy aminokwasów endogennych mających wpływ na układ hormonalny. Występuje oczywiście naturalnie w organizmie człowieka, a jego właściwości sprawiają, że może być uznawany za "magiczną" substancję dla mężczyzn. Spowodowane jest to faktem, że odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji testosteronu. Może wpływać także na poziom libido, długość stosunku oraz jakość doznań seksualnych. Co więcej, kwas asparaginowy w badaniach wykazywał właściwości poprawiające płodność, sprawiając, że plemniki w męskim nasieniu stawały się bardziej ruchliwe i silniejsze.

Do jego ciekawych cech należą właściwości detoksykacyjne. Spowodowane jest to zdolnością do rozkładania amoniaku, a tym samym przyczyniania się do ochrony układu nerwowego przed jego negatywnym wpływem. Trzeba jednakże zaznaczyć, że suplementacji DAA powinny zdecydowanie unikać osoby poniżej 18 roku życia, których układ hormonalny wciąż się rozwija i kształtuje.

Właściwości DAA sprawiają, że bierze on udział w biosyntezie testosteronu, wpływając tym samym na koncentrację oraz siłę mięśniową i chęć rywalizacji u sportowców. Jako suplement diety kwas ten jest często polecany osobom aktywnym fizycznie jako booster testosteronu, który wpływa pośrednio na szybszy przyrost masy mięśniowej oraz spalanie tkanki tłuszczowej.

Działanie kwasu D-asparaginowego (DAA)

Kwas D-asparaginowy to niewątpliwie bardzo ważny składnik naszej diety, tak jak pozostałe aminokwasy endogenne. Ten konkretny bierze udział w licznych procesach biochemicznych organizmu i jest neuroprzekaźnikiem. Bierze on także udział w syntezie dopaminy, od której zależy Twój nastrój, poziom szczęścia oraz poziom motywacji i energii. Drugim istotnym neuroprzekaźnikiem, do syntezy którego wykorzystywane jest DAA, jest GABA, które jest niezmiernie istotne z punktu widzenia jakości snu oraz łagodzenia negatywnych skutków stresu.

Kwas D-asparaginowy stymuluje również produkcję testosteronu w jądrach. Przekłada się to bezpośrednio zarówno na poziom libido, jak i procesy regeneracyjne. Warto mieć również na uwadze, że testosteron stanowi hormon mocno anaboliczny, a jego odpowiednia ilość sprzyja osiąganiu dobrych wyników przez sportowców, zarówno tych siłowych, jak i sylwetkowych.

W podwzgórzu kwas D-asparaginowy zwiększa wydzielanie hormonu uwalniającego gonadotropiny. GnRH z kolei wpływa pobudzająco na przysadkę mózgową, która produkuje hormon luteinizujący - LH. Aminokwas ten może również wpływać pozytywnie na transport cholesterolu na poziomie komórkowym.

Wpływ DAA na poziom testosteronu

W badaniach zaobserwowano, że przyjmowanie kwasu D-asparaginowego może wpływać bardzo pozytywnie na ilość najważniejszego męskiego hormonu. Po stosowaniu dawki 3 gramów już po 12 dniach poziom testosteronu wzrósł o 42%. Dotyczyło to osób niezbyt aktywnych fizycznie. Okazało się jednak, że w przypadku sportowców trenujących siłowo grupa przyjmująca placebo odnotowała dokładnie takie same wyniki, jak ta przyjmująca 3 gramy DAA.

Badanie po pewnym czasie powtórzono tworząc dodatkową grupę, która zażywała dwukrotnie większą dawkę. Po raz kolejny wyniki nie różniły się pomiędzy grupą placebo a grupą przyjmującą 3 g czy 6 g DAA na dobę. W innym badaniu zaobserwowano natomiast, że przyjmowanie 6 gramów DAA może obniżać konwersję testosteronu do estradiolu, co samo w sobie również jest pozytywnym zjawiskiem.

Istnieją liczne badania potwierdzające pozytywny wpływ, jaki kwas D-asparaginowy wywiera na poziom testosteronu. Tworzą one ciekawy kontrast względem badań sugerujących brak realnego wpływu na poziom testosteronu u wytrenowanych mężczyzn.

Kwas D-asparaginowy i jego zastosowanie w sporcie

DAA jest powszechnie wykorzystywany w sporcie, zwłaszcza przez sportowców dyscyplin siłowych w celu budowy masy mięśniowej oraz poprawy siły. Ze względu na wpływ tego aminokwasu na produkcję takich neuroprzekaźników, jak dopamina oraz GABA, może on wspomagać regenerację oraz działać pozytywnie na psychikę oraz poziom motywacji. Ze względu na swoje właściwości jest także przyjmowany jako środek zmniejszający odczuwanie zmęczenia w bardziej intensywnych okresach treningowych.

Dawkowanie kwasu D-asparaginowego

Klasyczne dawkowanie DAA waha się od 1,5 do 6 g na dobę. Dzienna dawka ustalana jest w zależności od celu suplementacji. Przyjmuje się najczęściej dwie dawki, pierwszą rano, drugą przed treningiem w dni treningowe bądź przed snem w dni wolne od ćwiczeń. Przyjęcie suplementacji przed snem ma wspomagać nocną regenerację organizmu.

Warto jednak pamiętać, że najbardziej słuszne dawkowanie to to zasugerowane na opakowaniu stosowanego produktu. Należy mieć na uwadze zalecenia producenta.

Z czym warto łączyć DAA?

Najczęściej zaleca się łączenie DAA z Tribulus terrestris, czyli buzdygankiem naziemnym. Dodatek buzdyganka naziemnego czy też korzenia MACA może wzmocnić działanie kwasu D-asparaginowego i przynieść lepsze efekty w zwiększeniu poziomu testosteronu. Kolejną rośliną, która często łączona jest z DAA oraz wspomnianym Tribulusem, jest kozieradka. Suplementacja cynku również może okazać się pomocna, ponieważ jest on potrzebny do produkowania męskiego hormonu androgennego.

Kwas DAA może stanowić także część standardowej suplementacji zawierającej w sobie kreatynę, białko oraz adaptogeny. Wśród adaptogenów najczęściej zaleca się Ashwagandhę. Nie ma przeciwwskazań do łączenia DAA z innymi suplementami.

Komu polecany jest kwas D-asparaginowy?

Kwas D-asparaginowy polecany jest przede wszystkim osobom z obniżonym poziomem testosteronu. Według badań to właśnie w takich przypadkach daje on najbardziej realne efekty, które wykazane były na drodze naukowej. Mężczyźni, którzy pragną poprawić swoją płodność, również mogą realnie zyskać na suplementacji DAA.

Przyjmowanie DAA - przeciwwskazania

Lista przeciwwskazań do przyjmowania DAA jest następująca:

  • choroby zaburzające gospodarkę hormonalną - osoby cierpiące na tego typu schorzenia przed suplementacją powinny skonsultować się z lekarzem,

  • wszelkiego rodzaju hormonalne terapie zastępcze,

  • okres ciąży oraz karmienie piersią u kobiet,

  • choroby przewlekłe układu sercowo-naczyniowego,

  • problemy z prawidłowym funkcjonowaniem nerek oraz wątroby,

  • wszelkiego rodzaju reakcje alergiczne oraz nadwrażliwość na stosowany środek.

DAA może także wchodzić w reakcje z różnymi lekami, w tym tymi stosowanymi na nadciśnienie. Skonsultuj się z lekarzem, zanim wdrożysz suplementację DAA!

Stosowanie DAA - skutki uboczne

Kwas D-asparaginowy określany jest mianem bezpiecznego środka. Jego suplementacja nie stanowi zatem większego zagrożenia dla zdrowych mężczyzn powyżej 18 roku życia, niemniej jednak zawsze istnieje ryzyko wystąpienia pewnych działań niepożądanych. Skutki uboczne DAA mogą być następujące:

  • negatywny wpływ na nastrój oraz samopoczucie,

  • wywołanie nerwowości,

  • nadmierna drażliwość oraz niepokój,

  • silne bóle głowy,

  • problemy z jakością snu oraz zasypianiem,

  • obniżona koncentracja.

Skutki uboczne są jednak najczęściej obserwowane po przekroczeniu okresu zalecanej suplementacji wynoszącej 90 dni. Istotne jest również dawkowanie, ponieważ zalecane 3 gramy na dobę są dobrze tolerowane przez organizm. Zwiększona dawka w wysokości 6 gram również nie niesie za sobą większych zagrożeń. Wyższe dawki mogą już prowadzić do wystąpienia nieprzyjemnych dolegliwości.

Skuteczność kwasu D-asparaginowego a badania naukowe

Wpływ DAA na masę mięśniową oraz kondycję fizyczną nie został jednoznacznie potwierdzony. W badaniach naukowych można jednak zaobserwować jego pozytywny wpływ na poziom testosteronu u mężczyzn, którzy z jakiegoś powodu cierpieli na obniżony poziom tego androgenu. Liczne badania potwierdzają także poprawę libido oraz wzrost żywotności i ruchomości plemników, co przekłada się na płodność.

Stosowanie DAA ma zatem uzasadnienie w przypadkach osób, które przez pewien czas prowadziły niezbyt zdrowy tryb życia lub z jakiegoś innego powodu cierpią z tytułu obniżonego poziomu testosteronu. Ciężko jednak doszukać się w badaniach 100% potwierdzenia, aby suplementacja przynosiła korzyści dla osób wytrenowanych.

BESTSELLERY

Przedtreningówka BOOGIEMAN w proszku - BOOGIEMAN FOREST FRUIT
Przedtreningówka BOOGIEMAN w proszku
99,99
Białko WHEY 100 - WHEY 100 CZEKOLADA-KOKOS 700/900 g
Białko WHEY 100
79,99
Jabłczan kreatyny CM3 POWDER w proszku - CM3 POWDER 250 g no bg
Jabłczan kreatyny CM3 POWDER w proszku
69,99
Monohydrat kreatyny CREATINE + w proszku - CREATINE + 300 g no bg
Monohydrat kreatyny CREATINE + w proszku
59,99
SLEEP-ER – suplement na sen w proszku - SLEEP-ER
SLEEP-ER – suplement na sen w proszku
73,99
Spalacz tłuszczu CLENBUREXIN w kapsułkach - CLENBUREXIN 90 kaps. no bg
Spalacz tłuszczu CLENBUREXIN w kapsułkach
59,99
TESTOXX – ziołowy booster testosteronu - TESTOXX 2
TESTOXX – ziołowy booster testosteronu
59,99