DARMOWA DOSTAWA → od 50 zł

570-702-570 MESSENGER

$module: mpblog
$controller: index
$action: post
18 czerwca 2018

Witamina C lewoskrętna – fakty i mity

Witamina C lewoskrętna – prawda czy mit

Każdy z nas posiada jakąś wiedzę na temat witaminy C (kwas askorbinowy). Jesteśmy świadomi  jej roli antyutleniającej i wspierającej odporność. Gdy wydawało się, że nic nowego o poczciwym kwasie askorbinowym nie można już powiedzieć, nagle zaczęto upowszechniać pogląd, że działać może tylko lewoskrętna witamina C. O co więc chodzi z ową lewoskrętną witaminą C i czy istnieje coś takiego jak prawoskrętna witamina C?

Lewoskrętna witamina C miała uchodzić za niezwykle skuteczną odmianę tej witaminy. Niestety nie do końca to prawda. Owszem, występuje prawo- i lewoskrętny kwas askorbinowy. Obie te formy to enancjomery kwasu askorbinowego, czyli w każdym przypadku to ta sama cząsteczka, złożona z identycznych atomów, ale inaczej „poukładanych” (stanowią one swoje „odbicie lustrzane”). Co ciekawe okazuje się, rolę witaminy spełnia tylko lewoskrętna odmiana. Każda niemal witamina C dostępna na rynku, także pod postacią dodatków do żywnościjak E 301, E 302… to właśnie lewoskrętna witamina C! Dlaczego więc na opakowaniach wielu preparatów jest napisane, że zawierają bardziej wartościową. Lewoskrętną, formę witaminy C? Oczywiście to chwyt reklamowy, który każe myśleć klientowi, że witamina C, w opisie której nie jest zaznaczone, iż jest ona lewoskrętna, jest gorsza. To taki sam wybieg jak reklama ryżu bezglutenowego (naturalnie ryż nie zawiera glutenu) czy roślinnego tłuszczu bez cholesterolu (tłuszcze roślinne nie zawierają cholesterolu).

Witamina C naturalna VS syntetyczna

Owszem witamina C naturalna powszechnie występuje w wielu warzywach i owocach, szczególnie dzikiej róży, warzywach kapustnych, żółtych i zielonych warzywach. Niestety jednak wiele czynników związanych z przechowywaniem żywności, działaniem wysokiej temperatury, bardzo uszczupla pulę witaminy C, jaką organizm jest w stanie przyswoić. Na przykład sałatki przygotowywane na długo przed podaniem, z bardzo rozdrobnionych warzyw i owoców, charakteryzują się znacznie zredukowaną ilością witaminy C.

Na rynku znajdziemy preparaty naturalnej (wyizolowanej np. z dzikiej różny, czarnej porzeczki, żurawiny, rokitnika) oraz syntetycznej witaminy C. Witamina C, czy to naturalna czy pozyskana syntetycznie, to ta sama substancja – kwas askorbinowy, która posiada identyczną aktywność biologiczną. Pomiędzy nimi nie ma także różnic w zakresie przyswajalności. Owszemmiędzy preparatami naturalnej i syntetycznej witaminy C występują potężne różnice, ale wyłącznie cenowe. Oczywiście za słowo „naturalna” płacimy dużo więcej. Czy jednak warto? Skoro nie ma różnicy, to po co przepłacać?

Z tego względu chcąc dostarczyć pożądaną dawkę witaminy C warto sięgać po suplementy syntetyczne jak Vit. C Strong 500. Tutaj zawsze możemy być pewni, że dostarczamy ilość witaminy C zgodną z tabelą zawartości. Będzie to szczególnie istotne dla osób aktywnych fizycznie, które z uwagi zwiększoną syntezę wolnych rodników, powinny dysponować kompleksową ochroną antyutleniającą, która zapewnia witamina C.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Maksymalne wysycenie komórek witaminą C osiąga się przydawce 200 mg/dobę.

Gdy zapasy witaminy są większe niż 1,5 g, co jest równoznaczne z 50% wysycenia i stężenie w surowicy na poziomie 0,7 mg%, następuje zwiększenie jej wydalania.

Większe zapotrzebowanie występuje w przypadku przewlekłego stresu, u osób starszych, palących tytoń, alkoholików, sportowców.

 

Naturalna żywność może nie pokrywać pożądanego zapotrzebowania na witaminę C w takich przypadkach jak: stwierdzone awitaminozy (deficyt witamin wynikającego ze składu diety), problemy z funkcjonowaniem układu pokarmowego (witamina C wchłaniana jest w dwunastnicy i jelicie cienkim), jednostajna lub eliminacyjna dieta, stany łączące się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na witaminy (np. intensywna aktywność fizyczna, ciąża i laktacja, nasilone procesy wzrostowe, stany pooperacyjne), choroby przebiegające z podniesioną temperaturą,zwiększone wydalanie witamin (np. wynikające z utraty krwi, biegunki),niedobory witamin spowodowane stosowaniem leków (np. po antybiotykoterapii),nadużywanie alkoholu. Gdy zauważasz pierwsze symptomy deficytu witaminy C sięgaj po skoncentrowany suplement Vit. C Strong 500 firmy Trec Nutrition.