DARMOWA DOSTAWA → od 50 zł

Dostawa Kontakt

$module: mpblog
$controller: index
$action: post
Trec Team 21 maja 2019

Białko - czy warto stosować przy odchudzaniu?

BIAŁKO - JEGO ROLA W ORGAMIŹMIE

Białko to ogromny sprzymierzeniec odchudzania, stąd stanowczo powinniśmy docenić ten składnik diety, gdy wypowiadamy walkę zbędnym kilogramom.

Dietę rozpatrujemy zawsze pod kątem trzech głównych składników pokarmowych: białka, tłuszczu i węglowodanów. Węglowodany i tłuszcze spełniają głównie funkcję energetyczną. Główną rolą białka jest funkcja budulcowa. Organizm ponosi różne koszty metaboliczne w związku z metabolizmem każdego z nich.

Najmniej kłopotliwe w przyswajaniu są węglowodany, których dużą ilość znajdziemy w takich popularnych produktach jak pieczywo, kasze, ryże, owoce. Tłuszcze, owszem przyswajają się dłużej, ale jednocześnie są nośnikiem największej wartości kalorycznej (aż 9 kcal/1g), stąd ich nadmiar szczególnie łatwo może zostać zamieniony w tłuszcz. W przypadku białka jest całkiem inaczej.

Białko jest składnikiem diety, który wymaga najbardziej zaawansowanej procedury trawiennej, co jednocześnie łączy się z ogromnymi wydatkami kalorycznymi dla organizmu. Z tego względu mimo, że 1 g białka jak i 1 g węglowodanów jest nośnikiem analogicznej liczby kalorii (4 kcal), to organizm metabolizuje je w odmienny sposób. Jeżeli duża ilość kalorii pochodzi z węglowodanów, z uwagi na niskie koszty ich przyswajania, ustrój jest w stanie część z nich oszczędzić, co oznacza syntezę nowej tkanki tłuszczowej.

Przyswajanie dużej ilości białka jest tak kosztowne energetycznie, że tutaj raczej nie ma mowy o odkładaniu, gdyż często powstaje w deficyt kaloryczny, który stymuluje odchudzanie. W dużej mierze wynika to wysokiego poziomu termogenezy poposiłkowej towarzyszącej spożywaniu białka.

odżywka białkowaBIAŁKO - PROCES TERMOGENEZY

Białko wzmaga poziom termogenezy poposiłkowej, czyli organizm spala więcej kalorii!

Termogeneza poposiłkowa to ilość energii jaką organizm zużywa na strawienie i przyswojenie pokarmu. Zewnętrznym przejawem tego procesu jest uczucie ciepła towarzyszące spożywaniu różnych posiłków. Poszczególne składniki pokarmowe w różnym stopniu podnoszą wartość owej termogenezy.

Okazuje się, że białko najbardziej stymuluje poposiłkową produkcję ciepła. Gdy jemy posiłek węglowodanowy najczęściej powstaje u nas uczucie senności i błogości. To jest naturalna reakcja organizmu, która niestety oznacza, zmniejszenie ilości wydatkowanych przez ustrój kalorii. Gdy jednak spożyjemy porcję mięsa czy odżywki białkowej czujemy się całkiem odwrotnie. Po pierwsze jest nam cieplej, co wynika właśnie z zwiększonej termogenezy poposiłkowej po zjedzeniu białka. Po drugie czujemy się pobudzeni, co zwiększa poziom aktywacji hormonalnej organizmu w kierunku aktywności fizycznej. Zwiększona mobilizacja ustroju towarzysząca spożywaniu białka, na pewno nie zachęca do spania, ale stymuluje do działania, czyli wydatkowania kolejnych kalorii!

białko serwatkoweZwiększając poziom białka w diecie stymulujesz utratę zbędnej tkanki tłuszczowej


Co powinniśmy więc zrobić stawiając sobie za cel utratę zbędnych kilogramów?

Pierwszym krokiem powinna być zmiana założeń diety, czyli zwiększenie podaży białka kosztem węglowodanów!. Może to wydać się wam zadziwiające, ale nawet nie zmniejszając kaloryczności ogólnej diety, a tylko zwiększając udział kalorii czerpanych z białka i zmniejszając ilość tych pochodzących z węglowodanów i tłuszczu, zwiększamy sumę wydatków energetycznych naszego ustroju.

Przestań sztywno liczyć kalorie będąc diecie! Kaloria kalorii nie jest równa. Ta z węglowodanów może stymulować obrastanie w tłuszcz, zaś ta z białka odwrotnie - odchudzanie. Wystarczy zamienić miskę porannych płatków śniadaniowych z jogurtem na np. odżywką białkową na bazie serwatki i od samego rana ukierunkowujesz organizm na spalanie a nie magazynowanie kalorii! Przewaga białka w posiłku nie tylko stymuluje spalanie kalorii ale także wyposaża w bardziej stabilne uczucie sytości, dzięki któremu nie dopadają nas napady głodu zmuszające do sięgania po niebezpieczne, wysokokaloryczne przekąski.