$module: mpblog
$controller: index
$action: post
19 września 2017

Odżywki węglowodanowe - skuteczna suplementacja

Odżywki węglowodanowe - skuteczna suplementacja

Węglowodany uzyskiwane z pożywienia są zamieniane w glikogen, który odkłada się w mięśniach. Dokładnie tak samo, jak tankujemy samochód przed podróżą, mięśnie muszą być wypełnione glikogenem przed treningiem. Im jesteśmy aktywniejsi, tym więcej tych związków potrzebujemy, dlatego w dzisiejszej części przybliżymy wam działanie odżywek typu carbo.

Osoby ćwiczące każdego dnia po 2 godziny, wymagają około 4–7 g węglowodanów na każdy kilogram masy ciała lub w przybliżeniu 50–60% całkowitej podaży kalorycznej. Jest to oczywiście uwarunkowane uprawianą dyscypliną oraz somatotypem, jednak ogólna zasada brzmi, że im więcej mięśni jest zaangażowanych naraz w wysiłek, tym więcej węglowodanów potrzeba na zaistnienie odpowiednio szybkiej regeneracji glikogenu. Zgodnie z tym crossfit, pływanie, MMA lub biegi długodystansowe będą się charakteryzowały większym spożyciem węglowodanów niż kulturystyka, chociaż istnieją od tego wyjątki. Intensywnie trenujący sportowcy, którzy ćwiczą więcej, niż 4 godziny dziennie, mogą potrzebować nawet do 10 g węglowodanów na kilogram ciała.

Odżywki węglowodanowe

Główne funkcje odżywek węglowodanowych:

  • idealne źródło energii podczas treningów
  • uzupełniają zapasy glikogenu mięśniowego
  • hamują katabolizm mięśni

Organizm dysponuje jedynie niewielkim zapasem węglowodanów (glikogenu), który podczas wysiłku szybko się wyczerpuje, powodując utratę zdolności wysiłkowych. Wzmaga się także katabolizm mięśniowy, gdyż uwolnione z białek aminokwasy zamieniane są w glukozę. Dlatego też musimy uzupełniać węglowodany podczas wysiłku dla zachowania wysokiej sprawności fizycznej oraz zawsze bezpośrednio po jego zakończeniu– dla powiększenia rezerwy węglowodanowej (superkompensacja glikogenu). W okresie okołowysiłkowym należy korzystać jedynie z węglowodanów o zróżnicowanej budowie, najlepiej w postaci płynnej.

Tempo opuszczania żołądka przez węglowodany to kolejne zagadnienie istotne dla każdego sportowca. Im proces ten dynamiczniejszy, tym szybciej przechodzą one do jelit, gdzie zostają strawione i wchłonięte. Prowadzi to do szybszego podniesienia poziomu glukozy i insuliny oraz następującego po nich procesu magazynowania glikogenu i podjęcia przez organizm potreningowych działań antykatabolicznych (nie wspominając już o tym, że pełny żołądek podczas ćwiczeń nie jest wskazany).

Najbardziej dynamicznie proces ten zachodzi w przypadku Vitargo® , co częściowo wyjaśnia, dlaczego produkt ten tak szybko uzupełnia zużyte zapasy glikogenu (ponad 80% skuteczniej). Dla sportowców wytrzymałościowych oraz osób ćwiczących kilka razy dziennie Vitargo® jest wyborem oczywistym zarówno przed, jak i po treningu. Ale co w przypadku tych, którzy skupiają się wyłącznie na budowaniu suchej masy mięśniowej i siły, ćwicząc w sposób tradycyjny, w którym sesja treningowa odbywa się raz dziennie i trwa godzinę lub mniej? Najnowsze badania również wskazują na zasadność stosowania Vitargo® w przypadku tego typu wysiłku – spożyte bezpośrednio po zakończeniu ćwiczeń siłowych o 63% szybciej odbudowuje rezerwy energetyczne organizmu, maksymalnie wykorzystując „okno anaboliczne”. Dzięki temu, proces regeneracji i rozbudowy masy mięśniowej przebiega szybciej. To swoisty paradoks, dlaczego złożone węglowodany zawarte w Vitargo® (amylopektyny izolowane wskutek wieloetapowego oczyszczania skrobi) opuszczają żołądek i wchłaniają się szybciej niż czysta glukoza. Otóż, dzięki ekstremalnie wysokiej masie cząsteczkowej produkt ma bardzo niską osmalność, a glukoza wręcz przeciwnie. Upraszczając – parametr ten decyduje o tym, jak długo dany rodzaj węglowodanów musi być wstępnie neutralizowany w kwasach żołądkowych. Czysta glukoza spędza w nich nawet do 30 minut. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, jakim budżetem dysponujemy. Jeśli szukamy najtańszego źródła węglowodanów przed lub po treningu, postawmy na maltodekstryny lub dekstrozę. Natomiast, jeśli chcemy użyć węglowodanów, które wydają się najbardziej efektywne, wyniki badań sugerują, że powinniśmy zastosować Vitargo®. Skoro jesteśmy w stanie zapłacić za dobrą odżywkę białkową więcej, niż za tanie i niskiej jakości proteiny roślinne, to dlaczego nie postawić w suplementacji na najlepsze węglowodany, przyspieszając jednocześnie wzrost i regenerację mięśni?

Stackowanie.Odżywki białkowe

MAX CARB + WHEY 100 + CREATINE 100

Duża dawka odżywki węglowodanowej – 75 gramów – wraz z białkiem i kreatyną sprawdzi się idealnie u osób, które chcą w szybkim tempie dołożyć kilka kilogramów masy mięśniowej. W tym zestawieniu organizm nie ma innego wyjścia jak tylko rosnąć.

VITARGO ACTIVE FIRE + VITARGO ELECTRO ENERGY

Jeśli traktujesz swoje treningi poważnie, taki zestaw spełni Twoje oczekiwania. VITARGO ACTIVE FIRE dzięki dodatkom takim jak kreatyna i kofeina zapewni Ci mnóstwo energii w trakcie treningu. Natomiast VITARGO ELECTRO ENERGY w szybkim tempie zahamuje katabolizm mięśni i uzupełni zapasy glikogenu mięśniowego, przez co przyśpieszy regeneracje mięśni.

Ciekawostka.

Szybkie uzupełnienie glikogenu mięśniowego przez spożycie odżywki węglowodanowej jest kluczowe, jeśli naszym celem jest wzrost masy mięśniowej. Odbudowane zapasy glikogenu sprawiają, że komórki mięśniowe pęcznieją dając tym samym organizmowi sygnał do wzrostu.