0
MENU

Spirulina – co to jest, właściwości i korzyści ze stosowania

Spirulina – co to jest, właściwości i korzyści ze stosowania

Czym jest spirulina?

Spirulina (łac. spirulina platensis) to niebiesko–zielona alga, która w ostatnim czasie została zaliczona do grupy super food, czyli produktów spożywczych posiadających wyjątkowe właściwości odżywcze. Jest to glon, który najczęściej występuje w Afryce Centralnej[1]. Spirulina zawiera duże ilości chlorofilu, który odpowiada za jej intensywną barwę. Chlorofil pozwala roślinom na bazie dwutlenku węgla, minerałów oraz promieni słonecznych wytwarzać energię, której potrzebują do życia. Produktem „ubocznym” chlorofilu jest tlen, którego z kolei my, ludzie, potrzebujemy do życia.

Zawarty w tych algach chlorofil wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe oraz odkwaszające na organizm człowieka. To jednak tylko wycinek wyjątkowych prozdrowotnych właściwości spiruliny.

Spirulina – właściwości

Spirulina to prawdziwie bogate źródło witamin i minerałów. Zawiera ona duże ilości witamin: A, K1, K2, B12, żelaza, manganu oraz chromu. Dla przykładu, zawarty w 3 g spiruliny beta karoten to 2800% więcej niż beta-karoten w marchewce. Ponadto, spirulina zawiera 3900% więcej żelaza niż szpinak oraz nawet 280% więcej antyoksydantów niż jagody. Co ciekawe, spirulina charakteryzuje się większym stężeniem białka niż tofu, gdyż proteiny stanowią aż 60% składu tej algi. Na dodatek jest to białko pełnowartościowe, czyli posiada zbilansowaną formułę wszystkich aminokwasów egzogennych. Wszystko wskazuje na to, że spirulina i jej wartości odżywcze zasługują na oklaski... ale jak ją stosować, aby realnie skorzystać z właściwości spiruliny?

Spirulina - zastosowanie

Możliwości zastosowania spiruliny ze względu na jej dobroczynne właściwości są tak szerokie, że ograniczymy się do wymienienia tylko tych najważniejszych:

  • Usuwa metale ciężkie z organizmu, szczególnie arszenik oraz rtęć - jej właściwości oczyszczające wynikają z wysokiej zawartości chlorofilu;
  • Spożywanie spiruliny przywraca prawidłową równowagę kwasowo–zasadową - spirulina wpływa na organizm alkalizująco, czyli zmniejsza zakwaszenie, które jest obecnie ogromnym problemem zdrowotnym;
  • Chroni przed zakażeniem pasożytniczymi grzybami candida,które bytują w układzie pokarmowym człowieka;
  • Poprawia działanie układu odpornościowego – zwiększa produkcję przeciwciał, wykazuje działanie przeciwzapalne, chroni przed chorobami przewlekłymi, a natknąć można się nawet na teorię, że spirulina zapobiega powstawaniu raka;
  • Chroni układ krwionośny – obniża ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych (może przykładowo zapobiegać powstawaniu miażdżycy);
  • Spirulina zwiększa produkcję przeciwciał;
  • Spirulina chroni przed chorobami zatok;
  • Obniża ciśnienie krwi;
  • Obniża poziom cholesterolu (złego);
  • Przyczynia się do obniżenia poziomu glukozy we krwi;
  • Pośrednio redukuje tkankę tłuszczową.

Potencjał prozdrowotny spiruliny spowodował, że zaczęto stosować ją w kuchni oraz jako suplement diety.

SPIRULINA - algi morskie w kapsułkach

Koncentrat alg morskich.

  • Zawiera zielono-niebieskie algi morskie Spirulina Pacifica;
  • Źródło naturalnego białka;
  • W postaci łatwych do połknięcia kapsułek.
29,99
Kup teraz

Jak stosować i dawkować spirulinę?

Spirulina dostępna jest w formie proszku lub tabletek. Proszek możemy dodawać np. do szejków, dań, past kanapkowych, sosów sałatkowych itp., jednak niektórzy nie lubią intensywnego smaku spiruliny, który przypomina rybi posmak. Wówczas, chcąc czerpać korzyści z tego rodzaju super food, warto sięgnąć po suplement, który będzie zawierał wyciąg ze spiruliny np. SPIRULINA od Trec Nutrition. Wysoką przyswajalność spiruliny w tym produkcie zapewnią zawarte w kapsułce olej sojowy i lecytyna. Dawkowanie spiruliny od Trec to porcja 3 razy dziennie, bezpośrednio po posiłkach. Pamiętaj jednak, że nie warto rezygnować z najbardziej wartościowych produktów żywnościowych na rzecz suplementów diety. Lepiej uzupełniać niedobory zdrową żywnością, a suplementy diety służą jedynie do podtrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Sproszkowaną spirulinę możesz dodać na przykład do zdrowego smoothie - przemycisz w ten sposób składniki odżywcze spiruliny w pysznym, słodkim koktajlu owocowym. Takie połączenie z jogurtem i owocami to zestaw "przyjemne z pożytecznym"!

Spirulina może być przyjmowana w dobowej dawce między 750 a 2000 mg dziennie, natomiast każdy suplement diety charakteryzuje się własnym zalecanym dawkowaniem i należy się do tych rekomendacji stosować [2].

Spirulina a odchudzanie

Spirulina ze względu na swoje działanie zdrowotne odnajdzie swoje zastosowanie nie tylko w codziennej diecie, ale także w diecie redukcyjnej. Zawarta w spirulinie fenyloalanina jest aminokwasem, który może wpłynąć na zmniejszenie apetytu, ograniczyć nagłe ataki głodu, wspomóc pracę jelit, a co za tym idzie - pośrednio wesprzeć utratę tkanki tłuszczowej. Spirulina może jednak być jedynie dodatkiem do diet odchudzających - sama nie zdziała cudów i nie sprawi, że spektakularnie schudniesz. Na tkankę tłuszczową nie ma innej rady niż odpowiednie treningi i dostosowana dieta, ale spirulina z pewnością pomoże w utrzymaniu odpowiedniego poziomu substancji odżywczych, takich jak witaminy i minerały, których stężenie w organizmie może spaść podczas diety na redukcję (chociaż nie powinno).

Suplementacja spiruliną, skutki uboczne

i przeciwwskazania

Kluczem do uniknięcia skutków ubocznych jest racjonalne dawkowanie suplementu diety. Ważne jest także to, aby konsultować suplementację spiruliną z lekarzem w przypadku poważnych chorób. Jeśli jednak spożyjesz za dużo spiruliny, mogą grozić Ci poniższe skutki uboczne:

  • nudności,
  • ból brzucha,
  • wymioty.

Co więcej, spożycie spiruliny w ilościach większych niż zalecane może skutkować rozwinięciem się stanów zapalnych w organizmie. Ponadto kobiety, które karmią piersią podczas stosowania alg, narażają swoje dziecko na nadmierne stężenie wapnia we krwi, dlatego odradza im się te suplementy diety. Przesadne spożycie suplementów diety zawierających spirulinę może także pogłębić choroby autoimmunologiczne, a dokładniej nasilić ich objawy[3].

Źródła

[1] S. KLASIK, M. ZYCH, I. KACZMARCZYK-SEDLAK. Sinice (Cyanophyta) – systematyka, budowa komórki i znaczenie; Spirulina platensis i jej wpływ na organizm ludzki. Borgis - Medycyna Rodzinna 4/2010, s. 120-123.

[2] https://www.spirulinabio.pl/jak-stosowac-spiruline/

[3] https://wylecz.to/ziola/spirulina-wlasciwosci-zastosowanie-i-efekty-stosowania-alg/