DARMOWA DOSTAWA → od 50 zł

570-702-570 MESSENGER

$module: mpblog
$controller: index
$action: post
Katarzyna Matella 4 października 2019

BCAA działa, koniec i kropka.

W czasie ostatnich 2 lat trwają burzliwe spekulacje w temacie BCAA, czy ono w ogóle jest skuteczne jako suplement diety. Lubimy dawać porywać się szumnym tytułom w stylu „BCAA nie działa”. Nagle po dziesięcioleciach okazuje się, że ten sztandarowy element arsenału suplementów okazuje się być nieefektywny. Niestety nikt nie wczytuje się w artykulik o szumnym tytule, nie zastanawia się nad użytą tam argumentacją. Żyjemy w takich czasach, że lubimy dawać porywać się szaleńczym ideą, plotkom. Ulegamy różnym nowinkom tylko dlatego, że są nowe i inne. Wgłębiając się jednak w owy artykuł dowiadujemy się, że BCAA nie działa, ale w kontekście stymulacji anabolicznej. A kto kiedykolwiek twierdził, że tak jest? Właśnie, BCAA działa, bo jest ważnym aminokwasem wysiłkowym, który jest silnie zaangażowany w procesy energetyki wysiłkowej, poprawiającym jakość procesów regeneracji powysiłkowej. I temu nikt nie ma prawa zaprzeczać. Dlaczego? Dlatego, że odpowiedzi na pytanie czy BCAA działa powinniśmy szukać w fizjologii człowieka! To właśnie nauka, zasady funkcjonowania ludzkiego organizmu są potwierdzeniem bądź zaprzeczeniem idei działania większości suplementów i odżywek. Przy okazji każdego seminarium i szkolenia, które prowadzę, zawsze powtarzam:  PRAWDA O SUPLEMENTACH ZAKOTWICZONA JEST W LUDZIEJ FIZJOLOGII


Z tego prostego względu postanowiliśmy przypomnieć najważniejsze fakty na temat BCAA:


1. BCAA – ważne w codziennej diecie aminokwasy egzogenne
BCAA to wyjątkowa trójka aminokwasów niezbędnych- egzogennych (izoleucyna, walina, leucyna), czyli takich, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie syntetyzować. Z tego względu muszą one być dostarczone wraz z zbilansowaną dietą lub pod postacią suplementu. Dlaczego muszą? Dlatego, że organizm człowieka do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wszystkich aminokwasów, a szczególnie tych niezbędnych. Wystarczy bowiem brak któregokolwiek z grupy niezbędnych by wpaść w ujemny bilans azotowy, czyli stan w którym dominująca staje się gospodarka kataboliczna (rozpad). Obecność BCAA w codziennej diecie jest warunkiem pełnowartościowości spożywanego białka.
W specyficznych okresach życia jak kataboliczne stany chorobowe, okresy głodu, diety deficytowej w składnik białkowy, następuje zwiększenie aktywności enzymów odpowiedzialnych za degradację BCAA, których głównym źródłem dla organizmu są mięśnie!. Oznacza to zwiększone ryzyko katabolizmu mięśni, które są głównym źródłem BCAA dla organizmu. Gdy wiesz, że nie będziesz w stanie trzymać diety, miej przy sobie zawsze porcję L.A.N.T.A.N BCAA Special. Dzięki nim będziesz chronić swoje mięśnie!
Aminokwasy BCAA będą szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie, gdyż warunkują wysiłkowe przemiany energetyczne i wpływają na jakość procesów regeneracji powysiłkowej. BCAA to podstawa legalnego wspomagania w każdym sporcie – zarówno tym, w którym dominują beztlenowe (intensywne) przemiany energetyczne, jak i te o charakterze tlenowym (mniej intensywne, wytrzymałościowe).


2. Jak BCAA reguluje wysiłkowe przemiany energetyczne

a) BCAA to ważne ogniwo przemian energetycznych, szczególnie o tlenowym charakterze
Organizm, w zależności od intensywności i czasu trwania wysiłku może zużywać różne substraty energetyczne: ATP, fosfokreatyna, glukoza, kwasy tłuszczowe, aminokwasy. Glukoza zazwyczaj pochodzi z zasobów glikogenu mięśniowego, tłuszcz z znienawidzonej oponki na brzuchu. Najgorzej gdy w celu zabezpieczenia energetyki zużywane są aminokwasy. Jak myślisz skąd one pochodzą? Organizm nie ma możliwości kumulowania aminokwasów, stąd jak decyduje się na ten rodzaj paliwa, katabolizuje (rozkłada) własne włókna mięśniowe, które są zasobne w aminokwasy, szczególnie BCAA.


Organizm zmuszony jest przestawić się na zasilanie aminokwasowe zazwyczaj podczas długotrwałych wysiłków o charakterze tlenowym (biegi długodystansowe, triatlon…). Gdy występuje niebezpieczeństwo, że wyczerpią się zasoby głównego paliwa czyli glukozy, organizm uruchamia cykl glukozowo – alaninowy. W jego trakcie alanina zamieniana jest w deficytową glukozę. Niestety gdy proces ten ulega intensyfikacji, alaniny zaczyna brakować, co może grozić katastrofą energetyczną, czyli koniecznością przerwania wysiłku. Wówczas organizm decyduje się na syntezę alaniny kosztem BCAA. Jeżeli dostarczone zostały one pod postacią suplementu np. BCAA G- force Trec Nutrition jesteśmy uratowani! Gdy trenujemy „na sucho” niestety organizm w celu podtrzymania ciągłości tego ważnego procesu zużyje BCAA czerpane z mięśni, co oczywiście jest jednoznaczne z katabolizmem mięśniowym.


Pamiętaj, wysiłki w siłowni to także przemiany tlenowe! Owszem zazwyczaj przeważają odcinki pracy beztlenowej, jednak czy odpoczynek między ciężkimi seriami to nie jest dla organizmu wysiłek tlenowy? Okazuje się bowiem, że około 20% energii w czasie ciężkich, beztlenowych treningów pozyskiwana jest drogą procesów tlenowych.


Co mówi fizjologia i nauka o roli BCAA w energetyce:
- Ponad 60% alaniny uzyskiwane jest drogą syntezy z BCAA .
- BCAA wykorzystywane jako substrat energetyczny nie tylko przez mięśnie ale także mózg, nerki, wątrobę i serce .
- O ogromnym zużyciu BCAA w czasie wysiłku świadczy aktywność enzymów odpowiedzialnych za ich rozpad (BCDH). Wysiłek tlenowy długotrwały podnosi około 10-krotnie aktywność BCDH w mięśniach oraz 5-krotnie w sercu . Jest to równoznaczne z znacznie zwiększonym zużyciem tych aminokwasów w czasie przemian energetycznych.
b) BCAA odpowiada za oszczędzanie glikogenu mięśniowego w czasie wysiłków długotrwałych.
W jednym z badań porównywano parametry wysiłkowe dwóch grup rowerzystów. Jedna suplementowała się w czasie wysiłku BCAA, a druga otrzymywała placebo. W grupie przyjmującej BCAA ich stężenie we krwi wzrosło o 135%, a w mięśniach o 57%. Nastąpił również znaczny wzrost alaniny (cykl glukozowo – alaninowy wspierany przez BCAA) we krwi (o 48%), a jeszcze bardziej znaczniejszy w mięśniach (o 70%). W grupie placebo nie odnotowano większych zmian stężenia BCAA we krwi, zaś w mięśniach nastąpił ich spadek o 18%. Stężenie alaniny w mięśniach wzrosło tylko o 31%. Duży wzrost mięśniowego stężenia alaniny w grupie przyjmującej BCAA świadczy o ogromnym udziale BCAA w energetyce wysiłkowej. Ogromne różnice dotyczyły zasobów glikogenu. W grupie przyjmującej BCAA zasoby glikogenu wynosiły 28 mmol/kg zaś w placebo 9 mmol/kg .


Porcja BCAA X-Tank to podpora energetyki tlenowej, dzięki której będziesz w stanie kontynuować ją dłużej. Im więcej bowiem oszczędzonego dzięki BCAA glikogenu, tym dłużej i efektywnie trenujesz!
c) BCAA zmniejszają uczucie zmęczenie podczas wysiłku
Domyślasz się dlaczego podczas wysiłku odczuwasz zmęczenie, zaczynasz ziewać i nagle nie masz ochoty na kontynuację treningu? Następuje zmiana środowiska hormonalnego, poziom adrenaliny spada, a dominować zaczyna usypiający hormon melatonina. BCAA blokują przedostawanie się aminokwasu tryptofanu do mózgu, gdzie jest on przekształcany najpierw serotoninę a następnie melatoninę, wywołującą w czasie wysiłku objawy zmęczenia i senność. W ten sposób BCAA odraczają wystąpienie uczucia znużenia w czasie wysiłków, szczególnie długotrwałych.


Porcja Super BCAA System przed i w trakcie wszelkiego rodzaju wysiłków długotrwałych ochroni organizm przed niespodziewanymi spadkami energii.


3. Jak BCAA wpływa na jakość procesów regeneracji powysiłkowej
Sporo powiedzieliśmy o roli BCAA w wysiłkach o profilu wytrzymałościowym. To jest jednak tylko część ważnej funkcji tych aminokwasów. BCAA to trójka aminokwasów hydrofobowych, czyli tych stroniących od wody, które są podstawą strukturalną włókien mięśniowych (czyli główny budulec mięśniowy).


Wiemy już, że organizm zużywa dużo BCAA w czasie wysiłku. Ponad to podczas treningu siłowego dochodzi do szeregu mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, które potem, w warunkach zoptymalizowanej regeneracji, są naprawiane. Ażeby cokolwiek odbudować niezbędny jest materiał – w przypadku mięśni są to oczywiście BCAA. Tak jak zasoby glikogenu z treningu na trening mogą stawać się większe (nadkomepsacja powysiłkowa), tak samo do powtarzających bodźców treningowych będą się adoptować włókna mięśniowe. Będą one stawały się grubsze a co za tym idzie silniejsze, dzięki czemu będą w stanie stawiać czoła coraz większym wyzwaniom treningowym. Jeżeli w pocie czoła pracujesz nad uzyskaniem potężnej muskulatury nie zapominaj okołotreningowo przyjmować BCAA Powder Trec Nutrition. Porcja BCAA przed treningiem ochroni mięśnie (działanie antykataboliczne), a po treningu będzie niezbędna do procesów odbudowy mięśniowej.


To „po krótce” tyle na temat BCAA i ich wybitnej roli w wspomaganiu wysiłkowym. Jeżeli ktoś ma ochotę wygłosić jakąś mrożącą w żyłach krew nowinkę na ich temat proszę ustosunkować się do tej argumentacji. Wspomaganie wysiłkowe za pomocą aminokwasów zawsze będzie budziło wątpliwości, sprytnie podsycane przez ich oponentów, u klientów. BCAA bowiem to nie przedtreningówka, po której oczy wyskakują nam z orbit, ale sprzymierzeńca energetyki wysiłkowej, działań antykatabolicznych i niezbędny element regeneracji powysiłkowej.