DARMOWA DOSTAWA → od 50 zł

570-702-570 MESSENGER

$module: mpblog
$controller: index
$action: post
Trec Team 15 lipca 2019

Monohydrat kreatyny vs jabłczan kreatyny

Monohydrat i jabłczan kreatyny to dwie najbardziej rozpoznawalne formy suplementu tak powszechnie stosowane przy budowaniu masy mięśniowej. Warto jednak przyjrzeć się ich wadom i zaletom, aby określić który będzie dla nas lepszy.

monohydrat kreatyny

Czym jest monohydrat kreatyny

Zacznijmy od tego, że monohydrat kreatyny jest uznawany za jej podstawową formę i to właśnie z jego udziałem przeprowadzano najwięcej badań na ludziach, świadczących o skuteczności kreatyny. Oczywiście pod kątem budowy chemicznej, monowodzian jest nieco mniej stabilny niż pozostałe formy kreatynowe, aczkolwiek nie można powiedzieć, że nie jest skuteczny. Jego głównym zadaniem jest nasilenie produkcji ATP, pełniącego rolę cząsteczki energetycznej i nośnika energii. Jego stosowanie przekłada się na zwiększenie objętości mięśni oraz poprawę możliwości wysiłkowych, takich jak siła i wytrzymałość. Do wad można zaliczyć większą retencję wody podskórnej niż w przypadku jabłczanu kreatyny czy innych form oraz stosunkowo niską pojemność buforową, przez co w kwaśnym środowisku dochodzi do nasilonej przemiany do bezwartościowej kreatyniny.

kreatyna monohydrat

Czym jest jabłczan kreatyny

Jabłczan kreatyny jest z kolei połączeniem trzech cząstek keratynowych z cząstką kwasu jabłkowego. Nie powoduje tak dużej retencji wody podskórnej jak monohydrat i jest od niego znacznie bardziej stabilny. Przekłada się to na lepszą biodostępność. Co więcej, kwas jabłkowy bierze udział w cyklu Krebsa, zatem połączenie go z kreatyną powoduję, że kładziony jest większy nacisk na produkcję energii (wytwórstwo ATP). Warto wspomnieć, że kwas jabłkowy pozytywnie oddziałuje na perystaltykę jelit oraz rozwój korzystnych dla organizmu bakterii.

Monohydrat Kreatyny czy Jabłczan Kreatyny - co wybrać?

Za jabłczanem kreatyny przemawia też lepsza rozpuszczalność i wyższy stopień przyswajania. Niemniej jednak mikronizowane, dobrej jakości monohydraty są w stanie w zupełności sprostać wymaganiom osób aktywnych i pod tym kątem.